KETUA jurulatih skuad berbasikal trek negara, John Beasley, mengesahkan bahawa kerisauan yang menghantui pelumba negara, Shah Firdaus Sahrom, berhubung ketiadaan basikal akan terlerai tidak lama lagi.

Shah Firdaus mengalami kemalangan dalam separuh akhir acara keirin Kejohanan Berbasikal Trek Asia (ACC) di Velodrom Nasional, Nilai pada 18 Jun lalu sehingga basikalnya rosak teruk.

Dia yang bangkit meneruskan perlumbaan berhasil layak ke final sebelum meraih pingat gangsa dan membantu Datuk Azizulhasni Awang memenangi emas dengan memecahkan formasi tiga pelumba Jepun.

Beasley mengesahkan bahawa Shah Firdaus akan menerima basikal baharu untuk digunakan dalam Kejohanan Berbasikal Trek Dunia di Glasgow, Scotland pada Ogos depan.

Khabar gembira itu turut menguatkan keyakinan Beasley bahawa Shah Firdaus akan cergas sepenuhnya menjelang kejohanan itu bagi menggalas cabaran penting buat negara.

"Seperti yang anda tahu, dua basikalnya sudah rosak, satu ketika di Hong Kong dan satu lagi ketika dalam ACC," kata Beasley kepada wartawan Astro Arena, Kamal Nizam.

"Dia masih ada basikal tetapi ia generasi pertama, di mana ia lebih berat dan sukar dikawal berbanding dua yang sebelum ini

"Pihak yang membuat basikal itu di United Kingdom berkata mereka boleh menyiapkannya bagi Kejohanan Dunia, sebuah basikal yang baru dan cantik, sama seperti yang digunakannya dalam Sukan Olimpik lalu.

"Ia akan tersedia untuk Kejohanan Dunia dan basikal yang satu di sini akan digunakan sebagai basikal simpanan.

"Keadaan tubuhnya pula, dia masih cedera, di mana kulitnya masih terkoyak di sana-sini tetapi daripada segi gegaran kepala, dia tidak mengalami masalah itu.

"Dia sudah mula berlatih dan kelihatan baik selepas memanaskan badan. Kami hanya memantau secara dekat latihannya dan menyelenggara apa yang patut, jadi dia dalam keadaan baik," katanya. - Stadium Astro