KUALA LUMPUR: Skuad hoki 5 sebelah (5s) lelaki dan wanita negara akan beraksi di kejohanan sulung Piala Dunia Hoki 5s 2024 di Muscat, Oman pada 24-31 Jan tahun depan.

Presiden Konfederasi Hoki Malaysia (KHM) Datuk Seri Subahan Kamal yang mengumumkan perkara itu berkata kedua-dua pasukan telah layak secara merit menerusi Kelayakan Piala Dunia Hoki 5s yang berakhir September lepas.

"Kejohanan itu akan diadakan pada 24-27 Jan bagi wanita dan 28-31 Jan bagi lelaki.

"Skuad lelaki negara diundi dalam Kumpulan D bersama Oman, Amerika Syarikat dan Fiji manakala skuad wanita diundi dalam Kumpulan A bersama Oman, Fiji dan Netherlands," katanya pada sidang media memperkenalkan syarikat pengeluar pakaian sukan Young Tiger sebagai penaja skuad hoki 5s negara di Stadium Hoki Nasional, Bukit Jalil di sini, baru-baru ini.

Pengurus Pasukan Hoki 5s negara Syukri Mutalib berkata persediaan telah bermula minggu lepas di Seremban, namun ketika ini para pemain diberi rehat seminggu dan akan kembali berlatih di Bukit Jalil minggu depan.

"Kita akan membuat sesi pemilihan lapan pemain dan dua penjaga gol pada pertengahan Januari ini," katanya.

Beliau berkata buat masa ini pihaknya tidak meletakkan sebarang sasaran dan hanya menumpukan pada mempersiapkan pasukan sebaik mungkin.

"Piala Dunia Hoki 5s ini dianjurkan buat kali pertama, sukar untuk kita dapatkan gambaran jelas mengenai kekuatan pasukan lawan, sebab itu kita cuba elak letak sasaran terlalu awal.

"Kita akan fokus perlawanan demi perlawanan, supaya pemain tidak terlalu tertekan," katanya.

Negara dalam kelompok tiga terbaik Kelayakan Piala Dunia layak ke kejohanan itu, namun skuad lelaki negara yang menduduki tempat keempat telah layak susulan menggantikan Oman sebagai penganjur.

Pasukan wanita pula meraih tempat ketiga selepas tewas kepada India 5-9 di separuh akhir.

-- BERNAMA