ANTONIO Conte berkata Tottenham perlu 'berbelanja besar' untuk bersaing dengan pencabar kejuaraan Liga Perdana Inggeris, Liverpool sebelum menentang The Reds di Anfield.

Spurs terikat dalam pertarungan dengan saingan Arsenal untuk menamatkan saingan di kelompok empat teratas dan bertandang ke Merseyside untuk berdepan pasukan mengejar empat gelaran kendalian Jurgen Klopp malam ini.

Tottenham akan bertemu pasukan Liverpool yang tanpa kalah dalam 21 perlawanan di tempat sendiri dalam saingan EPL, manakala The Reds belum merasai kekalahan dalam 15 perlawanan liga terakhir mereka secara keseluruhan.

Klopp juga menyaksikan pasukannya mengesahkan penampilan final Liga Juara-Juara ketiga dalam tempoh tujuh tahun pemerintahannya dengan kemenangan 3-2 di tempat lawan ke atas Villarreal Selasa lalu.

Mengimbas kembali kejayaan yang diraih Klopp sejak tiba di Anfield pada 2015, Conte berkata Spurs memerlukan 'pelaburan besar' untuk bersaing merebut anugerah utama sambil menonjolkan kekuatan pesaing mereka di England.

“Masa untuk Liverpool lebih mudah daripada sekarang,” kata Conte. "Kerana apabila Liverpool memulakan usaha ini dengan Jurgen, mereka adalah pasukan teratas, pelaburan besar, wang besar dibelanjakan untuk pasaran pemindahan.

"Mereka juga mempunyai ruang yang sesuai untuk memperbaiki dan mencapai tahap ini. Sekarang, pada pendapat saya, saya bercakap mengenai liga ini, ia lebih sukar kerana jurang tidak begitu besar.

"Untuk bersaing, anda perlu membelanjakan banyak wang, kerana anda perlu membeli pemain penting. Jika tidak, anda tidak boleh mengurangkan jurang ini dan sentiasa berharap untuk keajaiban.

“Jangan lupa bahawa di England, ia lebih sukar kerana anda mendapati, pada masa ini, empat pasukan yang jika mereka tidak mengalami musim yang buruk mereka berada di sana untuk bertarung untuk Liga Perdana, Piala EFL, Piala FA, Liga Juara, Liga Europa.

"Pasukan Inggeris hadir dalam setiap pertandingan, Liga Juara-Juara, Liga Europa, Persidangan Europa, Liga Perdana, dan perlawanan akhir Piala EFL bersama Chelsea dan Liverpool.

"Kini dalam Piala FA, Chelsea dan Liverpool; Liga Perdana adalah pertarungan dengan Liverpool dan Manchester City.

"Ia bukan persaingan yang mudah dan pelaburan besar amat penting untuk kekal bersaing."