BORUSSIA Dortmund mengumumkan telah menandatangani pertahanan, Niklas Sule, yang akan menyertai kelab itu dari Bayern Munich pada penghujung musim ini.

Pemain berusia 26 tahun itu telah bersetuju dengan perjanjian empat tahun di Signal Iduna Park, setelah memutuskan untuk tidak melanjutkan kontrak Bayernnya, yang akan tamat pada penghujung 2021-22.

"Kami gembira kerana kami berjaya menandatangani Niklas Sule, pemain antarabangsa Jerman, secara percuma dan telah mengikat pemain itu selama empat tahun," kata pengarah sukan Dortmund, Michael Zorc.

Sebastian Kehl, yang akan menggantikan Zorc akhir tahun ini, menambah: "Niklas telah menunjukkan semasa perbincangan peribadi bahawa dia sangat berminat dengan Borussia Dortmund.

"Dia memiliki banyak pengalaman, ketenangan dalam permainannya yang membina dan fizikal yang diperlukan untuk mengambil langkah seterusnya bersama kami mulai musim panas ini dan seterusnya."

Sule menyertai Bayern dari Hoffenheim pada 2017 dan telah membuat 159 penampilan untuk kelab itu, memenangi empat gelaran Bundesliga dan dua DFB-Pokal, serta Liga Juara-Juara 2019-20.

Bagaimanapun, apabila diketahui dia tidak akan menandatangani kontrak baharu, bekas bintang Bayern dan pengerusi Karl-Heinz Rummenigge mendakwa bek tengah itu "tidak pernah benar-benar menegaskan dirinya dalam kedudukannya" semasa di kelab itu.

Bekas kapten Bayern, Stefan Effenberg, menuduh Sule mengejar wang untuk kejayaan sukan kerana minat daripada Chelsea dan Newcastle United yang baru kaya dilaporkan.

Ejen Sule, bagaimanapun, memberitahu Sport1 bahawa pemain itu hanya mahukan cabaran baharu.