KUALA LUMPUR: Presiden Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM) Datuk Mohd Sumali Reduan dilantik mengetuai jawatankuasa khas dalam penentuan sistem pengiraan ranking dunia yang julung kalinya diperkenalkan pada Kejohanan Piala Dunia Sepak Takraw 2024, Mei ini.

Setiausaha Agung Persekutuan Sepaktakraw Antarabangsa (ISTAF) Datuk Mohd Abdul Halim Kader berkata pemilihan itu berdasarkan kepimpinan berkaliber dipamerkan Mohd Sumali yang pastinya terus mengangkat martabat sukan berkenaan di peringkat antarabangsa.

"...(terpulang kepada Mohd Sumali bagaimana) hendak laksanakan (sistem ranking berpasukan acara Premier) dalam acara sepak takraw adakah nak ikut seperti bola sepak, hoki ataupun bola tampar.

"Tanggungjawab (itu akan dilaksanakan) bersama 15 pakar dari seluruh rantau Asia termasuk Eropah untuk bermesyuarat mungkin guna zoom meeting dan boleh dilakukan bila-bila masa seperti bulan puasa nanti," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh menyempurnakan Majlis Pelancaran Trofi Piala Serumpun bagi Kejohanan Piala Dunia Sepak Takraw 2024 yang akan berlangsung di Stadium Titiwangsa di sini pada 18 hingga 26 Mei ini.

Sementara itu, Mohd Sumali berkata sistem ranking dunia itu penting untuk dilaksanakan bagi memastikan setiap pasukan mengetahui tahap sebenar mereka dalam sukan berkenaan.

"Tujuan ranking ini adalah untuk melihat pencapaian di setiap negara supaya di piala dunia seterusnya ataupun kejohanan antarabangsa yang akan datang, ada sistem ranking itu untuk kumpulan dan sebagainya.

"Sebab kalau tidak nanti dia bercampur aduk sebab ada negara yang mungkin belum sampai ranking tersebut, kita tak boleh satukan dalam satu kejohanan, dia kena pecah-pecahkan ikut ranking," katanya.

Pada kejohanan dunia di sini, sebanyak 21 negara telah mengesahkan penyertaan dengan 12 pasukan bersaing bagi kategori Premier dan sembilan pasukan bagi kategori Divisyen 1.

Sebanyak 12 negara dalam saingan Premier terdiri daripada Malaysia, Thailand, Korea Selatan, Myanmar, Vietnam, India, Indonesia, Singapura, Brunei, Jepun, China dan Filipina.

Divisyen 1 pula ada sembilan negara iaitu Sri Lanka, Arab Saudi, Perancis, Iran, Taiwan, Nepal, Pakistan, Jerman dan Bangladesh.

-- BERNAMA