NG Tze Yong bakal terlepas penampilan sulungnya di Sukan Olimpik di Paris selepas pemain perseorangan lelaki negara itu menarik diri daripada Kejohanan Badminton Asia (BAC) bagi meneruskan usahanya kembali cergas sepenuhnya daripada kecederaan belakang.

Persatuan Badminton Malaysia (BAM) mengesahkan penarikan diri Ng dengan kenyataan yang berbunyi, "Pakar bedah, fisio, jurulatih dan Tze Yong telah bersetuju dia tidak bersedia secara fizikal untuk saingan BAC. Berdasarkan penilaian perubatan, ia adalah dengan berat hati bahawa dia akan menarik diri daripada bertanding."

Pengarah kejurulatihan kebangsaan, Rexy Mainaky, menjelaskan lagi kecederaan Ng, berkata pemain berusia 23 tahun itu hanya meneruskan sesi senaman ringan dan masih belum menyambung latihan intensiti tinggi termasuk melompat.

“Walaupun ketiadaannya dalam BAC juga akan menyebabkan dia keluar dari Paris, dia masih muda dan akan mempunyai peluang untuk bertanding di Olimpik akan datang,” kata Rexy.

Tze Yong pula berkata, “Saya berharap dapat kembali ke gelanggang secepat mungkin dan menyumbang kepada pasukan pada masa hadapan."

Tze Yong, yang berada di tangga satu anak tangga di bawah tempat kelayakan automatik ke Sukan Olimpik Paris, hanya bermain satu perlawanan penuh pasukan ini di Kejohanan Berpasukan Badminton Asia pada Februari lalu.

Dia pertama kali mengalami kecederaan belakang pada Terbuka Malaysia sebulan sebelum itu dan bersara akibat kecederaan selepas 13 minit perlawanan pusingan pertama menentang Koki Watanabe.

*Artikel asal yang disiarkan di Stadium Astro