BEKAS pemain nombor satu dunia, Andy Murray terpaksa berehat panjang disebabkan kecederaan serius pada bahagian buku lali selepas tewas kepada Tomas Machac Isnin lalu.

Murray tewas dalam pertemuan bersama pemain Czech itu dengan keputusan 7-5, 5-7, 6-7, tetapi dia terpaksa meninggalkan Amerika Syarikat dengan isu yang lebih penting.

Ketika permainan ke-10 set terakhir, Murray rebah ke lantai selepas cedera di pergelangan kakinya ketika berlari ke arah jaring untuk mendapatkan pukulan yang memastikan mata kemenangan permainan itu.

Murray diberikan waktu rehat medikal tetapi menolak dan bangkit meneruskan perlawanan hanya untuk kehilangan mata penentu pada keputusan seri.

Pemain berusia 36 tahun yang bakal bersara akhir tahun 2024 itu, kini mengesahkan kecederaannya yang melibatkan kedua-dua ligamen Anterior Talo-Fubular (ATFL) dan ligamen Calcaneofibuler (CFL) pecah.

"Menjelang hujung perlawanan saya di Miami semalam, saya mengalami koyak penuh ATFL dan hampir pecah sepenuhnya ketebalan CFL saya.

"Saya bakal berjumpa pakar perubatan setelah pulang untuk menentukan langkah seterusnya.

"Tidak perlu katakan ini adalah sesuatu yang sukar buat saya dan saya akan menghilang untuk tempoh yang agak lama.

"Tetapi semestinya saya akan kembali dengan satu pinggul dan tanpa ligamen buku lali apabila tiba masanya," kata Murray. - Stadium Astro