LASK 1 LIVERPOOL 3

PENGURUS Liverpool, Jurgen Klopp, menganggap kemenangan ke-50 di peringkat Eropah yang dilakukannya selepas Liverpool menewaskan LASK dalam saingan Liga Eropah (UEL) awal pagi tadi sebagai sesuatu yang tidak penting.

Pasukannya bangkit daripada ketinggalan buat kali keempat dalam enam perlawanan terakhir dan jaringan daripada Darwin Nunez, Luis Diaz dan pemain gantian, Mohamed Salah, memastikan kemenangan ke-50 pengurus berbangsa Jerman itu bersama kelab berkenaan -- mengatasi rekod yang sebelum ini dipegang Rafael Benitez.

"Biar saya katakan seperti ini, jika saya masih mempunyai 50 kemenangan sahaja selepas peringkat kumpulan ini, kemudian saya masih menjadi pengurus Liverpool paling banyak menang di Eropah, semua orang akan membencinya," kata Klopp.
 

"Ia rekod kemenangan terbanyak tetapi semua orang tidak menggemarinya.

"Jadi, amat baik apabila kami memenangi banyak perlawanan di Eropah tetapi lebih baik jika kami menang sebanyak itu dan kerap layak ke final.

"Ia sesuatu yang baik tetapi mungkin cuma kerana kejohanan kini memiliki lebih banyak perlawanan berbanding sebelumnya," katanya.

Klopp melakukan 11 pertukaran barisan permulaannya dalam perlawanan kali ini dan Liverpool kelihatan bergelut pada awal permainan.

LASK, dalam perlawanan terbesar sepanjang sejarah mereka, memanfaatkan sepenuhnya kelemahan itu dan menjaringkan gol pembukaan menerusi Florian Flecker susulan satu gerakan sepakan penjuru. - Stadium Astro