KUALA LUMPUR: Ketika Malaysia bersiap sedia untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) bulan depan, persiapan untuk perayaan Deepavali juga tidak kurang hebatnya di seluruh negara.

Hujan yang turun di beberapa kawasan turut tidak mematahkan semangat penganut Hindu yang sibuk melakukan persediaan untuk menyambut Deepavali Isnin ini, malah banyak parti politik yang menganjurkan acara Deepavali sempena PRU15 pada 19 November ini.

Berbaki sehari lagi untuk menyambut pesta cahaya itu, masyarakat India berpusu-pusu mendapatkan juadah tradisi seperti muruku, 'Nei Urundai' dan Karnival Deepavali ke-20 2022 di Bukit Jalil pastinya lokasi yang tepat untuk mendapatkan pelbagai makanan, pakaian, barang kemas dan hiasan rumah untuk menghangatkan lagi sambutan perayaan itu kali ini.

Tempat letak kereta Stadium Nasional Bukit Jalil berubah menjadi kawasan berwarna-warni dengan limpahan cahaya menakjubkan, reruai dipenuhi dengan pakaian tradisional Deepavali dan ada juga yang menawarkan snek popular India 'Pani Poori' dengan teh masala panas.


Bercakap kepada Bernama, penganjur acara itu Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Agenda Suria Communication Sdn Bhd Jaggarao Simancha berkata karnival yang bermula pada 15 hingga 23 Oktober ini menjangkakan kehadiran lebih 500,000 pengunjung.

"Tahun ini terdapat kira-kira 370 reruai dari Malaysia dan India yang menawarkan busana, sari dan barang kemas dengan rekaan terkini.

"Kami sedar ramai yang gembira apabila dapat kembali dalam skala penuh di sini selepas tiga tahun tidak dapat berbuat demikian akibat pandemik COVID-19 dan prosedur operasi standard (SOP) ketat sebelum ini. Setakat ini, kami menerima 300,000 pengunjung," katanya.

Jaggarao berkata beliau kini sedang berbincang dengan Tourism Malaysia dan Perbadanan Stadium Bukit Jalil untuk menjadikan Pameran Pengguna Terbesar Malaysia dan Karnival Deepavali paling lama berlangsung, sebagai produk pelancongan di negara ini tahun hadapan.


Sementara itu, seorang pengunjung R. Uganthana, 30, berkata beliau teruja menghadiri karnival itu kerana jualan murah dan dapat membeli semua barangan yang diperlukan di satu lokasi.

"(Kunjungan) ini juga bagi menyokong vendor tempatan dan perniagaan kecil yang menawarkan banyak produk buatan sendiri seperti minyak rambut, biskut, kek, subang dan penjagaan kulit," katanya.



Dalam pada itu, persediaan untuk menyambut pesta cahaya turut giat berlangsung di Little India, Brickfields; Jalan Tengku Kelana, Klang dan Lebuh Ampang di sini.

Kaum Hindu di seluruh dunia menyambut Deepavali pada 24 Oktober tahun ini untuk meraikan kebaikan mengatasi kejahatan pada Saturthasi Tithi, hari ke-14 bulan Iypasi, berdasarkan kalendar Hindu panjangam setiap tahun.

-- BERNAMA