SEMALAM, semua sedia maklum kejayaan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2020 yang mencatatkan keputusan terbaik dalam tempoh lima tahun.

Walaupun ada yang musykil mengenai kejayaan tersebut disebabkan kekangan dan cabaran yang mereka hadapi sewaktu berdepan pandemik COVID-19, namun pastinya mereka yang berjaya meraih keputusan cemerlang berkongsi kegembiraan tersebut di media sosial.

Diakui perjalanan mereka masih jauh, beberapa warga maya menasihatkan kepada semua bekas pelajar SPM 2020 supaya merancang masa depan sebaiknya.

 
Sumber Facebook astroawani


Abe Kebal, pengguna di YouTube memberitahu, keseronokan harus dilupakan sementara jika berhasrat memasuki matrikulasi.

Bakal pelajar matrikulasi perlu bersedia dengan tugasan dan jadual yang padat

Di samping itu, kejayaan yang dicapai pelajar-pelajar tahun lepas juga dilihat memberi cabaran hebat kepada calon-calon SPM tahun ini.

Ini disuarakan oleh 'faizal' yang seolah-olah risau jika keputusannya nanti tidak setanding dengan keputusan calon SPM 2020.

BACA: Keputusan SPM 2020 catat GPN 4.80, terbaik dalam tempoh 5 tahun - Radzi Jidin

Bakal calon SPM 2021 bimbang keputusan yang diperoleh tidak sebaik tahun lalu

Seorang lagi pengguna media sosial pula bimbang jika pengajian tertinggi yang bakal disambung selepas ini akan menyukarkannya untuk mendapat pekerjaan.

Risau pengajian yang bakal diambil di universiti kelak tidak menjanjikan peluang pekerjaan


Apa pun keputusan yang diperoleh dalam SPM 2020, sama ada cemerlang, sederhana atau corot, anda berhak untuk meraikannnya.


Bagaimanapun, jangan lupa untuk merancang masa depan dan hala tuju selepas ini supaya tidak sia-sia.