APABILA terpaparnya kisah seorang pengantin lelaki dibelasah keluarga pengantin perempuan gara-gara tidak dapat memberikan wang hantaran seperti mana yang dijanjikan, pelbagai reaksi dapat dilihat di media sosial.

Menjadi persoalan adalah tujuan utama perkahwinan itu berlangsung, sama ada untuk membina rumah tangga dan keluarga, atau sekadar bermegah-megah dengan majlis yang mewah kepada khalayak.

Lebih menjadi isu adalah tindakan keluarga pengantin perempuan yang disifatkan sebagai sangat keterlaluan memandangkan hantaran bukanlah syarat sah pernikahan.







Simpati netizen juga mencurah-curah buat si pengantin lelaki yang hanya bekerja sebagai pengawal keselamatan, tetapi masih sanggup mengumpulkan RM15 ribu untuk diberikan kepada bakal isterinya.




Dalam masa yang sama, isu ini seolah-olah menyerlahkan sejenis 'barah' dalam masyarakat Melayu terutamanya, yang terlalu menekankan hal-hal tidak penting, sekaligus melanggar prinsip perkahwinan yang sepatutnya ringkas dan mudah.

Akhbar Kosmo! hari ini melaporkan pihak pengantin lelaki pada mulanya mahu memberikan RM7,500 sebagai hantaran, namun mengalah dengan permintaan pihak perempuan iaitu RM15 ribu.

Keratan laporan muka depan akhbar Kosmo! hari ini.
Pun begitu, persetujuan itu dibuat bersyarat, iaitu RM10 ribu dibayar dalam bentuk ansuran, manakala baki RM5 ribu dibayar selepas majlis.

Majlis pernikahan yang berlangsung di sebuah masjid di Pantai Dalam semalam kecoh apabila pihak pengantin perempuan dilaporkan menuntut baki RM5 ribu itu dibayar, sebelum akad nikah dijalankan.

Namun, beberapa portal media melaporkan, pergaduhan tercetus apabila ada dalam kalangan ahli keluarga pengantin lelaki bersikap biadab apabila ditanya tentang baki wang hantaran itu.