DuckDuckGo, sebuah enjin carian yang dibuat khas untuk melindungi hak peribadi pengguna telah mencapai populariti sejak kebelakangan ini.

Laman web tersebut memperoleh 2.2 juta carian pada Isnin, lebih 400,000 carian berbanding pada Ahad dan tidak syak lagi disebabkan oleh penampilannya di Bloomberg TV apabila laman itu dijadikan sasaran kerana membolehkan pengguna menggunakan laman web tersebut tanpa mengenali mereka.

Laman web tersebut tidak memerlukan data dari pengguna dan tidak mengeluarkan sebarang iklan sewaktu melakukan pencarian. Ia juga tidak akan menjejak pengguna. Carian adalah acara unik pelayar. Carian yang dilakukan di Yahoo! Atau Google akan menyebabkan iklan atau produk kelihatan di laman web yang sering dikunjungi oleh pengguna.

Populariti yang bertambah oleh DuckDuckGo boleh terus dikaitkan dengan kejatuhan program PRISM yang mencadangkan syarikat teknologi terbesar, termasuk enjin carian terkemukanya, berkongsi data bersama kerajaan AS.

Dengan kenaikkan populariti sebanyak 30 peratus dalam masa 24 jam merupakan satu yang mengagumkan, masih banyak yang perlu dilalui oleh laman web yang baru beroperasi ini bagi mencabar Google yang memproses lebih daripada 1 bilion permintaan carian setiap hari.