Selepas berlakon sebagai warga Bangladesh dan pemandu teksi, kini Khairy Jamaluddin kembali menjadi buah mulut netizen sebaik sahaja memuat naik video sempena Tahun Baru Cina di akaun sosial media beliau pada Isnin.

Di dalam video yang berdurasi dua minit itu menunjukkan Khairy dan anaknya berpakaian merah telah pergi ke sebuah restoran Mui Fong di Rembau dengan membawa seekor ikan.

Yin Fah yang merupakan pemilik restoran berkenaan telah mengajar Khairy cara-cara untuk memasak hidangan ikan yang dikatakan boleh membawa tuah mengikut kepercayaan masyarakat Cina.

“Memasak ikan mempunyai banyak maknanya yang tersendiri, terutama semasa sambutan makan besar. Antara lain, hidangan itu melambangkan kemakmuran yang melimpah-ruah.

“Selamat bercuti dan selamat meraikan sambutan Tahun Baru Cina bersama keluarga dan sahabat handai. Semoga kemakmuran yang Malaysia nikmati selama ini akan terus kita kekalkan,” tulis Khairy melalui status Facebooknya.

Rata-rata memuji tindakan Menteri Belia dan Sukan itu yang dilihat sebagai usaha untuk menyemarakkan semangat muhibbah antara kaum di Malaysia.

Setakat hari ini, video tersebut telah merekod 238,000 penonton dan dikongsi hampir 2,000 pengguna laman sosial itu.