KUALA SELANGOR: Perayaan Ponggal yang saban tahun disambut oleh masyarakat India di negara ini pastinya tidak lengkap tanpa acara memasak susu di dalam periuk atau belanga tanah liat.

Bagi pengusaha K. Mahavisnoo, 39, periuk tanah liat keluaran perniagaan warisan keluarganya Krishnan Pottery, sejak 65 tahun lalu memang sudah sebati dalam kalangan masyarakat yang merayakan pesta menuai itu.

Beliau berkata bagi sambutan perayaan yang bakal disambut pada Isnin depan, beliau bersama 10 pekerjanya telah bertungkus-lumus menyiapkan kira-kira 45,000 periuk tanah liat, sejak Mei lepas.

"Itulah rutin kami setiap tahun, kami akan menyiapkan periuk tersebut bermula Mei hingga Januari, bagi memenuhi permintaan di pasaran tempatan dan Singapura," katanya kepada Bernama.

Mahavisnoo berkata selain menghasilkan periuk untuk perayaan Ponggal serta peralatan keagamaan berasaskan tanah liat yang lain, syarikatnya turut menghasilkan periuk untuk masakan harian, yang turut menarik pembeli dalam kalangan orang Melayu dan Cina.



Namun beliau berkata sebagai generasi ketiga yang mengusahakan produk tersebut, dia kini sedang memikirkan masa depan perniagaannya ekoran berhadapan dengan kekurangan sumber utama penghasilan produk tersebut, iaitu tanah liat.

Mahavisnoo berkata periuk yang dihasilkan menggunakan tanah liat khas yang diperoleh daripada syarikat pengeluar tanah dan pasir di Bestari Jaya, kini menjadi satu-satunya sumber perusahaannya untuk membuat periuk berkenaan.

"Sebelum ini saya mendapatkan bekalan tanah liat di Puchong dan Sri Petaling, namun sekarang hanya bergantung daripada pengusaha di Bestari Jaya," katanya sambil menambah ketika ini terdapat seramai empat pengusaha di Selangor yang menghasilkan periuk tersebut.



Mahavisnoo berkata beliau menganggarkan bekalan tanah liat yang ada di Selangor sekarang ini, hanya bertahan sekitar lima ke tujuh tahun lagi, dan kini sedang giat meninjau sumber baharu termasuk di Perak dan sekiranya sumber tersebut perlu diperoleh dari luar, sudah tentu kos pengeluarannya akan meningkat.

"Sekarang ini, kita beli dari pemborong sekitar RM8 ke RM9 dan biasanya harga periuk tanah liat kita di pasaran berharga RM12 ke RM13, mengikut saiz," katanya.

Dalam pada itu pada masa akan datang, beliau merancang untuk mengadakan bengkel khas, bagi menarik para pelancong datang ke tempat perusahaannya mendalami kesenian pembuatan periuk tanah liat secara tradisional.

"Ketika ini sudah ramai pelancong yang berminat datang ke sini. Jadi saya mahu menjadikan Kuala Selangor ini sebagai tempat tarikan pelancong, bagi melihat dan merasai pengalaman membuat periuk tanah liat secara tradisi oleh masyarakat India," katanya.

-- BERNAMA