KUALA LUMPUR: Kuching telah diiktiraf sebagai antara 13 teratas yang paling banyak tempat mampu milik untuk bersara di seluruh dunia oleh International Living Magazine.

Perkara tersebut telah didedahkan dalam laporan bertajuk '13 Places Where You Can Live on as Little as
$1,500 a month’, dikeluarkan pada 27 Februari lalu.

“Kuching ialah ibu negeri Sarawak di pulau Borneo. Diasaskan pada tahun 1839 oleh Sir James Brooke, ia kini menjadi bandar pelbagai bangunan kolonial lama dan menara moden.


"Jalan-jalan yang sibuk dipenuhi dengan gerai makanan dan penjual jus, yang memberikan kemeriahan, tidak seperti mana-mana bandar lain di Malaysia,” menurut majalah itu.

Walaupun banyak destinasi persaraan bernilai baik wujud di seluruh dunia, International Living Magazine secara khusus menonjolkan Kuching antara 13 tempat yang luar biasa di mana pasangan boleh hidup dengan selesa pada $1,500 (kira-kira RM6,900) sebulan, meliputi “perumahan, penjagaan kesihatan, makanan, keseronokan.”

“Bandar Kuching sangat cantik. Sungai yang perlahan-lahan berliku-liku melalui bandar, dengan Istana Raja Brooke di seberang menghadap bandar, menjadikan bandar ini sangat menarik untuk didiami.

“Dengan banyak kedai antik yang menghadap ke sungai, anda boleh meluangkan masa seharian di situ. Sebuah rumah tiga bilik tidur di sungai, dalam jarak berjalan kaki dari bandar, sewanya $700 sebulan.

"Kos sara hidup bulanan untuk pasangan, tidak termasuk perumahan, tambah $500,” katanya mengenai tarikan bandar raya Kuching.

Tambahan pula, kedudukan Kuching yang berdekatan dengan kawasan indah dan taman negara menjadikannya lebih menarik dan ideal untuk lawatan sehari yang mendebarkan untuk meneroka pantai dan hutan hujan liar di rantau ini. 

Gunung Santubong, hanya 30 minit pemanduan dari bandar raya Kuching. - Foto DagangNews

Menyertai Kuching dalam 13 tempat teratas dalam radar untuk bersara dalam senarai 2024 ialah Pulau Pinang (Malaysia), Chiang Mai (Thailand), Phnom Penh (Kemboja), Hoi An (Vietnam), Querétaro, Isla Mujeres dan Cozumel (Mexico), Armenia (Colombia), Arenal (Costa Rica), Alicante dan Granada (Sepanyol), dan Bergerac (Perancis).

Majalah International Living, terkenal sebagai sumber utama untuk pandangan gaya hidup global, menyampaikan laporan komprehensif yang disusun daripada rangkaian korespondennya di seluruh dunia.

Dalam Indeks Persaraan Global Tahunan 2024, yang diterbitkan pada 1 Jan, Malaysia juga diiktiraf antara 10 Tempat Terbaik Terbaik untuk Bersara.

Majalah itu memuji Malaysia kerana gabungan harmoni antara kemampuan, kepelbagaian budaya, keindahan semula jadi, dan kemesraan penduduknya.

Selain itu, sistem penjagaan kesihatan dan pendidikan Malaysia yang berkualiti tinggi, terutamanya dalam lokasi seperti Pulau Pinang, Kuala Lumpur, dan Kuching, meningkatkan lagi tarikannya kepada pesara dan ekspatriat.

“Dengan kemudahan moden dan profesional perubatan berkemahiran tinggi, ekspatriat boleh segera mengakses perkhidmatan perubatan yang berkualiti pada sebahagian kecil daripada kos berbanding Barat.

"Begitu juga, Malaysia menawarkan pelbagai institusi pendidikan, termasuk sekolah dan universiti antarabangsa yang memiliki reputasi, menyediakan peluang pendidikan yang cemerlang untuk keluarga ekspatriat,” tambahnya. - DagangNews.com