BERIKUT merupakan sembilan rekod dunia yang dicipta di Kuala Lumpur dan masih belum dipecahkan sehingga ke hari ini. Semua rekod ini disahkan oleh Guinness World Records:

1- Bangunan berkembar tertinggi

Walau tidak lagi bergelar bangunan tertinggi di dunia, Menara Berkembar Petronas masih lagi kekal sebagai bangunan berkembar tertinggi di dunia dengan ketinggian 452 meter. Bangunan 88 tingkat itu dibuka pada Mac 1996.


Bangunan berkembar tertinggi - Kredit Gambar: Wikipedia

2- Imej panorama terbesar

Rekod ini dicatat pada 6 Ogos 2015 oleh Universiti Teknologi Kreatif Lim Kok Wing yang menggabung 31 ribu imej individu untuk membentuk imej panorama bersaiz 846 gigapiksel.

 mej panorama terbesar

3- Menara kawalan lapangan terbang tertinggi

Menara Barat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) menyandang rekod ini dengan ketinggian 133.8 meter. Menara ini siap dibina pada 30 April 2013.

Menara kawalan lapangan terbang tertinggi - Foto Bernama
4- Kelas silat terbesar

Seramai 12,393 peserta terlibat dalam kelas ini yang diketuai oleh Mahaguru YM Syeikh Dr. Md Radzi bin Hanafi (Malaysia), Pewaris Mutlak Silat Cekak dari Persekutuan Seni Silat Cekak Pusaka Ustaz Hanafi Malaysia di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur, Malaysia pada 29 Ogos 2015.

Kelas silat terbesar - Foto Guinness World Records Malaysia
5- Kereta api terberat yang ditarik dengan gigi

Rekod luar biasa ini dipegang oleh Velu Rathakrishnan yang menggunakan giginya untuk menarik dua gerabak kereta api komuter KTM dengan berat keseluruhan 260.8 tan. Velu berjaya menarik gerabak itu sejauh 4.2 meter di landasan Stesen Kereta Api Kuala Lumpur pada 18 Oktober 2003.

Kereta api terberat yang ditarik dengan gigi – Foto Facebook Rathakrishnan Velu
6- Piramid tin terbesar

Pasukan Malaysia Can yang terdiri dari mahasiswa Kolej INTI Subang Jaya berjaya membina piramid menggunakan 9,455 tin aluminimum kosong dalam masa 24 minit pada 23 September 2003 di Midvalley Mega Mall. Piramid tersebut berukuran tiga meter tinggi.

Piramid tin terbesar - Foto international.newinti.edu.my
7- Peserta teramai dalam permainan video telefon pintar tanpa henti

Seramai 2,030 orang peserta telah menyertai acara anjuran Nokia Malaysia untuk bermain permainan Angry Birds pada 11 Jun 2011. Seorang pemain akan menyambung permainan yang telah ditamatkan oleh pemain sebelumnya kerana gagal melepasi mana-mana tahap permainan. Mereka bermain selama 10 jam tanpa henti.

Peserta teramai dalam permainan video telefon pintar tanpa henti- Foto YouTube The Nokia Gallery
8- Terpantas berjalan sejauh sebatu sambil mengimbang bola di atas kepala

Rekod 8 minit 35 saat ini dipegang oleh Yee Ming Low di Kompleks Sukan MPSJ pada 20 Mac 2010. Yee mencapai rekod ini tanpa menjatuhkan bola ini walau sekalipun sepanjang jarak tersebut, walaupun dibenarkan oleh Guinness World Records.
Terpantas berjalan sejauh sebatu sambil mengimbang bola di atas kepala. - Foto YouTube
9- Mesin layan diri kapsul terbesar

Mesin setinggi 9.83 meter ini selesai dibina oleh Berjaya Times Square pada 20 Julai 2013 sempena meraikan ulang tahun pasar raya besar itu yang ke-10. Mesin itu berfungsi sepenuhnya seperti mesin layan diri bersaiz biasa.

Mesin layan diri kapsul terbesar - Foto Guinness World Records