DURIAN merupakan buah eksotik yang mempunyai rasa dan aroma yang sangat khusus. Buah dengan isi warna kuning ini memang mengandungi lemak dan kalori lebih tinggi daripada jenis buah lain. Tetapi, jika dimakan dalam kadar yang munasabah, durian juga menawarkan manfaat yang baik untuk kesihatan tubuh badan.

Durian mengandungi sejumlah besar serat dan protein tanpa meningkatkan gula darah seperti yang dilakukan oleh buah-buahan manis semulajadi yang lain. Selain itu, durian juga mengandungi kalium, folat, vitamin A, B, C, protein sayuran, zink, dan nutrien lain yang menyihatkan badan.

Menambah durian dalam diet harian anda boleh memberikan beberapa faedah seperti berikut:

1. Meningkatkan kesihatan jantung

Durian sangat tinggi kandungan potasium dan khasiat ini terkenal dengan keupayaannya untuk menurunkan tekanan darah. Selain itu, buah durian juga tinggi serat dan lemak tak tepu, yang merupakan dua khasiat utama yang boleh menawarkan manfaat baik untuk kesihatan jantung.

2. Baik untuk ibu mengandung

Menurut banyak kajian, durian telah dikaji dan mengandungi kepekatan vitamin B dan folat penting. Nutrien ini, terutamanya folat, diperlukan untuk perkembangan janin yang sihat semasa mengandung. Di Asia Tenggara, durian juga biasa dimakan dan dianggap sihat untuk menyokong tahap kesuburan.

3. Melegakan kesakitan

Durian sangat tinggi kandungan vitamin C terutama apabila dimakan mentah. Secawan durian segar atau beku mengandungi hampir 48 mg vitamin C, dan purata orang dewasa hanya memerlukan 75 mg hingga 90 mg sehari.

Kekurangan vitamin C boleh menyebabkan sakit sendi, manakala pengambilan vitamin C yang mencukupi dikaitkan dengan pengurangan risiko sakit yang berkaitan dengan kanser. Ini bermakna mendapat cukup vitamin C daripada durian boleh menjadi cara selamat untuk membantu mencegah pelbagai keadaan yang menyakitkan.

4. Menjaga kesihatan sistem penghadaman

Durian kaya dengan gula semula jadi yang bertapai selepas terdedah kepada bakteria usus semasa proses penghadaman. Ia juga bertindak sebagai prebiotik, yang bermaksud bahawa durian memberi makan kepada bakteria dengan itu menghasilkan asid laktik yang bermanfaat dalam mikrobiom usus. Ini, seterusnya, menyokong fungsi pencernaan yang lebih sihat dan kesihatan kolon. Pengambilan durian dengan kerap juga dikatakan dapat melancarkan pembuangan air besar dan menjadikan pembuangan air besar lebih teratur.

5. Mencegah kekurangan nutrisi di kalangan warga emas

Kekurangan nutrisi merupakan masalah kesihatan yang biasa dialami oleh warga emas atau warga emas. Durian ialah makanan padat tenaga yang membekalkan vitamin penting seperti thiamin, yang mungkin bermanfaat untuk mencegah Alzheimer. Dengan kandungannya yang cukup kaya, durian juga dapat membantu mengekalkan pengambilan nutrisi pada orang yang mempunyai batasan pemakanan (orang tua).

Sumber: Kompas, artikel disiarkan di Gempak