Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan ketiadaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) boleh menyebabkan ekonomi negara tersungkur, kesan kerugian daripada kejatuhan harga minyak sebanyak RM35 bilion.

Tegasnya, pelaksanaan GST adalah amat tepat dengan ekonomi negara walaupun ia disifatkan sesetengah pihak hanya akan menyebabkan kerajaan tidak popular.

"Bila harga minyak jatuh RM35 bilion kerugian hasil negara, kalau tidak ada GST hari ini, mengkaraklah kita hari ini, maknanya tersungkurlah ekonomi negara kita," katanya semasa berucap pada Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2016 di Kompleks Kementerian Kewangan di sini hari ini.

"Tetapi apabila kita sudah buat GST, insyaallah tahun ini anggaran (pendapatan negara) kita lingkungan RM45 bilion. Bererti kita boleh menentukan hasil negara kita ini berada di tahap yang baik dan perkhidmatan yang baik dapat kita lakukan," tambahnya.

Tambahnya, kerajaan telah mengambil langkah tepat dan berani dalam memastikan asas ekonomi negara yang baik dan positif.

"Ini kerana kita telah ambil langkah tepat lagi berani. Kita tidak memilih semata-mata kerana nak menjadi orang yang popular, tetapi to the expense for the country ataupun sanggup mengorbankan kepentingan negara jangka pendek atau jangka panjang," ujarnya.

Beliau menegaskan, keadaan berkenaan amat berbeza dengan pembangkang yang hanya mampu berjanji tetapi tidak mampu melaksanakannya.

"Kalau sebagai pembangkang tidak perlu berpijak atas realiti, sebaliknya kita boleh janjikan sesuatu semata-mata nak meraih sokongan. Kita sebagai kerajaan, tidak boleh buat demikian, kerana apa kita buat mesti berpijak di bumi nyata," ujarnya lagi.

Pada masa sama, kerajaan tidak boros dalam berbelanja terutama dalam pengurusan hutang negara.

"Kita pastikan hutang negara berada di bawah 55 peratus. Tahun sudah 52.6 peratus, maknanya kita bukan kerajaan belanja boros. Kita belanja ikut kemampuan dan had kerana belanja secara berhemah," kata beliau lagi.