Kerajaan India pada Sabtu memutuskan untuk menjatuhkan hukuman mati bagi perogol yang melakukan jenayah berkenaan kepada mangsa di bawah usia 12 tahun.

Langkah ini dipersetujui barisan Kabinet di bawah pemerintahan Perdana Menteri Narendra Modi.

Menurut laporan Press Trust of India, keputusan itu perlu ditandatangani presiden India dan mendapat persetujuan Parlimen dalam masa enam bulan sebelum ia diwartakan dalam undang-undang negara tersebut.

Bagaimanapun, jika berlaku kes rogol mangsa di bawah usia 12 tahun sebelum undang-undang itu disahkan, ia masih boleh diguna pakai ke atas pesalah rogol berkenaan.

Langkah ini juga susulan kemarahan dan protes rakyat India ke atas kes seorang kanak-kanak perempuan berusia 8 tahun yang dirogol beramai-ramai kemudian dibunuh di kawasan Jammu Kashmir yang dikuasai penganut Hindu.

Pemimpin Parti Bharatiya Janata (BJP) pimpinan Modi tampil menyokong tertuduh, yang menaikkan lagi kemarahan penduduk awam.

Sebanyak sembilan suspek telah ditahan termasuk anggota Parlimen dari BJP.

Kesalahan seksual terhadap wanita di India masih tidak menunjukkan angka menurun walaupun hukuman kepada kesalahan ini telah diberatkan semenjak 2013.

Terdapat 40,000 jenayah yang dilaporkan pada 2016. Dari jumlah itu, 40 peratus mangsa terdiri daripada kanak-kanak.