Berikutan meletusnya gunung berapi Kelud di Jawa Timur, beberapa syarikat penerbangan Indonesia yang dijadualkan terbang ke bandar raya sekitar kawasan bencana telah membatalkan perjalanan mereka.

Republika Online melaporkan syarikat penerbangan Indonesia, Lion Air telah membatalkan penerbangannya dari Batam ke sejumlah kawasan di Pulau Jawa seperti Surabaya, Yogyakarta dan Semarang.

Ini disebabkan Lapangan Terbang Adi Sucipto, Yogyakarta telah diselimuti oleh debu dan asap tebal akibat letusan gunung berapi tersebut.

Malah, Sriwijaya Air juga terpaksa menghentikan operasi penerbangannya ke Jakarta di Lapangan Terbang Abdulrahman Saleh di Malang buat sementara waktu kerana laluan penerbangannya ke Jawa Timur dan Jawa Tengah telah terhalang oleh asap dan debu tebal letusan gunung berapi tersebut.

Selain itu, laman Twitter syarikat penerbangan Garuda Indonesia dan syarikat penerbangan tambang murah Indonesia, Citilink pula menyatakan bahawa mereka telah membatalkan penerbangan mereka di beberapa kawasan seperti Surabaya, Jogjakarta dan Solo berikutan penutupan lapangan terbang di kawasan yang terlibat.








Gunung Kelud yang terletak di lokasi di Kediri, Jawa Timur telah mula mengeluarkan asap dan debu gung berapi sekitar jam 10.50 malam (waktu Indonesia Barat) dan letupan tersebut mencetuskan hujan abu, pasir dan batu-batuan kecil.

Gunung tersebut yang merupakan antara gung berapi aktif telah meragut 15,000 nyawa semenjak tahun 1500 dan pernah meragut hampir 10,000 nyawa ketika ianya meletus pada tahun 1568.