Presiden Amerika Syarikat Donald Trump pada Isnin berkata beliau masih tidak berpuas hati dengan penjelasan Arab Saudi berhubung kes pembunuhan wartawan Jamal Khashoggi di Turki.

Trump bercakap dengan Putera Mahkota Mohammed Salman pada Ahad.

Katanya, beliau mempunyai pasukan di Arab Saudi dan Turki yang menguruskan kes itu dan akan mengetahui lebih lanjut mengenainya selepas mereka pulang ke Washington pada Isnin malam atau Selasa.

"Saya akan tahu (lebih lanjut) tidak lama lagi kerana saya mempunyai satu pasukan besar di Turki sekarang dan satu pasukan lagi di Arab Saudi.

"Kita ada pasukan yang sangat pakar, yang melakukan tugas ini dengan sangat baik. Mereka akan pulang malam ini, atau esok, dan saya akan tahu tidak lama lagi.

"Dan saya tidak berpuas hati dengan apa yang saya telah dengar," katanya kepada media pada Isnin.




Sementara itu, Perdana Menteri Britain Theresa May menyifatkan pembunuhan Khashoggi sebagai sesuatu yang tidak boleh dipercayai.

May menuntut Arab Saudi tampil dengan penjelasan yang telus berhubung kematian wartawan kanan itu.

"Saya pasti seluruh Dewan ini akan bersetuju dengan saya dalam mengutuk sekeras-kerasnya pembunuhan Khashoggi.

"Kita mesti dapatkan kebenaran tentang apa yang terjadi," katanya di Parlimen pada Isnin.

Menteri Luar Britain Jeremy Hunt turut menyifatkan penjelasan Arab Saudi yang Khashoggi maut susulan satu pertengkaran dan perbalahan fizikal di bangunan konsulatnya di Istanbul itu sebagai tidak boleh diterima.



Di rantau ini, selain Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyifatkan pembunuhan Khashoggi satu kezaliman, Indonesia turut memantau rapi siasatan kes itu.

Republik itu pula menuntut siasatan telus dijalankan bagi mencari jawapan di sebalik pembunuhan kolumnis The Washington Post yang lantang terhadap pentadbiran Riyadh itu.

Menteri Luarnya Retno Marsudi berkata Presiden Joko Widodo (Jokowi) berharap tiada mana-mana pihak dilindungi demi keadilan buat Khashoggi.



Kenyataan Retno ini menyusul sejurus pertemuan Jokowi dan Menteri Luar Arab Saudi Adel al-Jubeir di Istana Presiden di Bandar Bogor, Jawa Barat.

BACA: Pembunuhan Khashoggi sesuatu yang tidak boleh diterima

Adel yang dalam rangka lawatan dua hari ke Indonesia turut mengadakan pertemuan berasingan dengan Retno.

Lawatan ini adalah susulan lawatan diraja Arab Saudi ke Indonesia Mac tahun lalu.