Syarikat penyiaran televisyen, Astro Malaysia Holdings Bhd (Astro) bersama-sama kerajaan dan rakyat Malaysia dalam usaha memutuskan rantaian COVID-19 dengan menyiarkan maklumat penting berkaitan pandemik itu.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), Astro secara berterusan menyiarkan pengumuman khidmat awam (PKA) yang dibekalkan oleh kerajaan dan juga yang diterbitkan sendiri oleh Astro.

"Dalam masa yang sama, Astro juga menyokong kerajaan dalam menangani penularan berita palsu.

"Untuk maklumat Yang Amat Berhormat, Astro menyiarkan lebih daripada 3,000 jam PKA menerusi saluran televisyen dengan kekerapan yang tinggi bagi memastikan keberkesanan penyampaian mesej kepada para penonton," katanya pada Mesyuarat Kedua Persidangan Dewan Rakyat Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 di sini, pada Isnin.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Teresa Kok (DAP-Seputeh) mengenai kos perbelanjaan pelan komunikasi di media tempatan terhadap wabak COVID-19 dari Mac hingga Jun 2020 bagi setiap media.

Saifuddin menambah, saluran berita Astro AWANI bersiaran selama 24 jam bagi memastikan para penonton mendapat maklumat terkini mengenai COVID-19.

Antara lain katanya, saluran berita itu juga membantu dalam mengekang penularan berita palsu yang berleluasa semasa tempoh PKP.