ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 2 Januari 2024.


1. Pesawat Japan Airlines terbakar di Lapangan Terbang Haneda Tokyo

Sebuah pesawat Japan Airlines dilaporkan terbakar di Lapangan Terbang Haneda di Tokyo dan anggota bomba dilaporkan sedang bertungkus-lumus memadamkan kebakaran ketika ini.



2. Gempa bumi Jepun: Angka kematian meningkat kepada 30

Sekurang-kurangnya 24 orang maut di wilayah Ishikawa selepas beberapa siri gempa bumi kuat melanda tengah Jepun dan kawasan sekitar, Xinhua memetik laporan Agensi Berita Kyodo pada Selasa.


3. 100 bangunan di Ishikawa musnah akibat gempa bumi

Lebih 100 bangunan dan rumah di bandar Wajima, wilayah Ishikawa hangus akibat kebakaran besar yang berlaku susulan gempa bumi kuat berukuran 7.6 magnitud yang melanda tengah Jepun pada Isnin.


4. Gempa bumi Jepun: Usaha menyelamat terhalang akibat kemusnahan jalan raya

Usaha menyelamat susulan gempa bumi besar yang melanda Jepun pada Isnin terhalang oleh kerosakan teruk pada jalan raya kawasan yang terjejas.


5. Operasi Shinkansen dihentikan sementara di Ishikawa

Syarikat kereta api Jepun Timur menggantung semua perkhidmatan kereta api laju atau Shinkansen di laluan Joetsu dan Hokuriku di seluruh wilayah Ishikawa kerana beberapa siri gempa bumi kuat sehingga 7.6 magnitud yang telah menggegarkan pantai tengah Jepun sejak petang Isnin.


6. Ketua pembangkang Korea Selatan ditikam semasa sidang media

Pemimpin parti pembangkang Korea Selatan Lee Jae-myung ditikam di leher pada sidang akhbar di bandar pelabuhan selatan Busan pada Selasa.


7. Pyongyang mahu lancar 3 lagi satelit peninjau tentera

Korea utara mengumumkan matlamat dasar tahun baharu termasuk melancarkan tiga lagi satelit peninjau tentera dan membina kenderaan udara tanpa pemandu (UAV) untuk memperkasakan keupayaan tenteranya.


8. 10,000 pesakit kanser di Gaza terputus bekalan ubat-ubatan

Lebih kurang 10,000 pesakit kanser di Gaza terputus bekalan ubat-ubatan penting selepas satu-satunya hospital yang memberi rawatan kanser terpaksa menghentikan operasi akibat dibom rejim Israel, lapor Agensi Anadolu.


9. Angka korban serangan Israel di Gaza kini cecah 21,822 orang

Operasi ketenteraan Israel di Semenanjung Gaza sejak 7 Oktober lepas telah membunuh 21,822 rakyat Palestin dan mencederakan 56,451 yang lain.


10. Ribuan rakyat Malaysia ke Hatyai sempena musim cuti, sumbang 2 bilion baht kepada ekonomi tempatan

Pelawat dari Malaysia ke Hatyai, bandar raya di selatan Thailand yang meriah, meningkat dua kali ganda kepada 20,000 orang setiap hari semasa Krismas dan musim cuti hujung tahun, menyumbang lebih 2 bilion Baht kepada ekonomi tempatan dalam tempoh dua minggu sebelum tahun berakhir.