Barisan Nasional (BN) Perak diminta jadikan pengalaman pahit ketika pihak pembangkang memerintah selama 11 bulan pada 2008 sebagai pembakar semangat menuju Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, BN Perak bukan sahaja perlu menang malah harus memperkukuhkan lagi sokongan rakyat dengan memenangi seberapa banyak kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan parlimen pada pilihan raya akan datang nanti.

“Betapa sukarnya ketika itu selama 11 bulan saya fikir wakil-wakil rakyat kita khemah atau dewan termasuk kerusi untuk adakan sebarang program pun tidak dibenarkan pakai.

“Akhirnya doa orang yang dizalimi tiada hijab, itu sebabnya Menteri Besar (Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir) menjadi Menteri Besar sehingga sekarang.

“Cukuplah peristiwa itu mengajar kita di Perak, kerajaan Perak bukan sahaja harus elakkan tapi kerajaan Perak harus diperkukuhkan lagi dengan sokongan rakyat,” katanya ketika berucap merasmikan Karnival Pelancongan Padang Rengas@Visit My Kampung dan Perasmian Dewan Millenium Lubuk Merbau di sini pada Ahad.

Tambah Ahmad Zahid yang juga Timbalan Pengerusi BN, amat mustahak untuk BN mempertahankan Perak bagi memastikan kesinambungan segala perancangan yang dibuat di peringkat persekutuan dan negeri dapat diteruskan demi rakyat.

“Seri Iskandar akan ada lapangan terbang yang baharu, bukan sahaja kawasan itu yang untung malah seluruh negeri terlibat, ini termasuk juga pembinaan Lebuh Raya Pantai Barat. Untuk memperkukuhkan rangkaian ini kita perlu dokongan rakyat.

“Apabila gendang dipukul, beduk berbunyi, meriam ditembak kita jangan toleh belakang, kita harus pandang depan dan pilihan kita hanya satu iaitu mengundi hanya calon-calon BN dalam PRU-14 nanti,” ujarnya