KUALA LUMPUR: Delegasi Amerika Syarikat (AS) telah melawat operasi Sime Darby Plantation Bhd (SDP) di Pulau Carey, Selangor untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang operasi dan amalan buruh dalam industri perladangan syarikat.

Pengarah Urusan Kumpulan SDP Mohamad Helmy Othman Basha berkata, SDP berpeluang untuk berkongsi pengalaman syarikat dan cabaran yang teruk dihadapinya apabila memulakan perubahan besar dalam piawaian dan amalan buruh sepanjang operasinya di Malaysia.

"Memandangkan skala dan kerumitan operasi kami, kami benar-benar telah menyelesaikan tugas untuk memastikan pekerja kami dilibatkan dan selamat serta mempunyai pemahaman yang jelas tentang hak mereka.

"Hari ini, mereka mempunyai tahap kepercayaan yang tinggi terhadap platform yang kami sediakan untuk mereka mengajukan soalan, meluahkan kebimbangan atau rungutan mereka.

"Di pihak kami pula, kami komited untuk bertindak balas tepat pada masanya dan memantau kualiti hidup dan keadaan kerja mereka secara berterusan," katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.

Delegasi itu juga bertemu Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Fadillah Yusof, dan berpeluang membincangkan kerjasama dua hala yang berterusan dan isu-isu perdagangan semasa makan tengah hari dengan TPM di akhir lawatan.

Kunjungan hormat anjuran Majlis Minyak Sawit Malaysia itu diadakan hanya dua minggu selepas pengubahsuaian oleh USCBP berhubung penemuan buruh paksa terhadap SDP, yang memberi peluang kepada perwakilan untuk mengetahui lebih lanjut mengenai operasi perladangan kelapa sawit dan mendapatkan pandangan yang lebih dekat tentang kehidupan harian pekerja ladang di SDP.

Pada 3 Feb, 2023, USCBP mengubah suai penemuan buruh paksa terhadap SDP yang mengakibatkan penarikan serta-merta larangan import AS yang dikenakan ke atas minyak sawit yang dikeluarkan oleh operasi syarikat itu di Malaysia sejak 30 Dis, 2020.

Sebelum itu pada 26 April, 2021, SDP telah menyerahkan laporan komprehensif kepada USCBP yang memperincikan penambahbaikan yang dilaksanakan untuk meningkatkan standard dan amalan buruhnya.

Dengan pengubahsuaian penemuan USCBP, dan pengiktirafan terhadap banyak inisiatif baharu dan dipertingkatkan, beliau berkata SDP komited untuk menyokong perubahan di peringkat industri.

-- BERNAMA