Pemegang saham Malakoff Corporation Bhd pada Selasa meluluskan pembelian 97.37 peratus kepentingan ekuiti dalam Alam Flora Sdn Bhd bernilai RM944.61 juta, yang membolehkan kepelbagaian ke dalam perkhidmatan berkaitan alam sekitar.

Dalam satu kenyataan, pengeluar air dan tenaga bebas itu berkata, pengambilalihan tersebut dibuat menerusi anak syarikat milik penuhnya, Tunas Pancar Sdn Bhd (TPSB) berdasarkan perjanjian jualan saham bersyarat (SSA) dengan HICOM Holdings Bhd, anak syarikat milik penuh DRB-HICOM Bhd.

Alam Flora terlibat dalam pengurusan perkhidmatan pengumpulan dan pengurusan sisa pepejal bersepadu dan perkhidmatan pengurusan pembersihan awam.

Pengerusi Malakoff, Datuk Hasni Harun berkata, dengan sektor penjanaan tenaga negara menjadi semakin kompetitif dan mencabar, pengambilalihan itu akan mempercepat pengembangannya ke dalam perniagaan berkaitan alam sekitar yang semakin penting dan berkembang pesat dan mendorongnya menceburi sektor tenaga yang boleh diperbaharui.

Pengambilalihan itu menawarkan peluang sinergi antara Malakoff dan Alam Flora untuk membangunkan projek sisa kepada tenaga (WTE), yang memanfaatkan kecekapan teras dan pengalaman, katanya.

"Ia selaras dengan aspirasi kerajaan untuk meningkatkan penguasaan tenaga boleh diperbaharui dalam campuran tenaga Malaysia daripada dua peratus ketika ini kepada 20 peratus menjelang 2025," katanya.

Beliau menjelaskan bahawa dengan prospek pembangunan ekonomi dan pertumbuhan penduduk, Malaysia perlu melihat melangkaui pelupusan sampah dan tapak pelupusan ke arah pengurusan sisa yang lebih lestari, terutama melalui projek WTE.

Pada masa ini Alam Flora memegang konsesi untuk menyediakan perkhidmatan pengumpulan sisa pepejal dan pengurusan pembersihan awam di beberapa kawasan konsesi di Pahang, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Perjanjian konsesi tersebut adalah bagi tempoh 22 tahun mulai 1 Sept 2011 hingga 31 Ogos 2033 dan meliputi 36,430 kilometer persegi dengan penjanaan sisa agregat sekurang-kurangnya 3,736 tan metrik sehari.

Tumpuan utama Malakoff adalah penjanaan kuasa, penyahgaraman air serta perkhidmatan operasi dan penyelenggaraan.

-- BERNAMA