KUALA LUMPUR: Permulaan operasi penerbangan komersial berjadual untuk pelepasan dan pendaratan pendek (STOLport) di Lapangan Terbang Pulau Pangkor (PKG) ditetapkan bagi meningkatkan permintaan pelancongan untuk pulau peranginan bebas cukai itu dan menyumbang kepada ekonomi tempatan.

Pengerusi Malaysia Airports, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata, PKG mengalu-alukan penerbangan sulung KI6357 SKS Airways yang berlepas dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang, Selangor.

“Sebagai pengendali lapangan terbang, salah satu peranan kami adalah bekerjasama rapat dengan badan pelancongan bagi mempromosikan destinasi tempatan. Pulau-pulau di Malaysia sudah terkenal dengan tarikan pelancong semula jadinya dan permintaan pelancongan untuknya adalah kukuh.

"Permulaan operasi penerbangan komersial akan menyediakan sambungan yang diperlukan untuk menarik lebih ramai pelancong antarabangsa ke pulau itu. Ditambah dengan status bebas cukai pulau itu, ini akan menyumbang secara positif ke arah pemulihan ekonomi pulau itu dan penduduknya," katanya dalam kenyataan.

Ketibaan penerbangan sulung  pada jam 2.00 petang semalam turut disaksikan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Saarani Mohamad; Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Tenaga, Air dan Pengangkutan Awam Perak, Datuk Mohd Zolkafly Harun dan Zambry.

BACA: Lapangan Terbang Pangkor dijangka beroperasi semula 22 Jan tahun depan 

BACA: Penerbangan Subang-Pangkor lonjak kehadiran pelancong - MB Perak 

Penerbangan harian SZB-PKG-SZB akan bermula hari ini dan seterusnya menggunakan pesawat DHC6-Twin-Otter yang boleh membawa sehingga 19 penumpang.

Dalam pada itu, Zambry berkata, industri penerbangan tempatan mula melihat tanda-tanda pertumbuhan semula selepas perlahan selama dua tahun.

“Kemunculan syarikat penerbangan tempatan baharu di negara ini adalah petanda perkembangan positif ini. Keputusan SKS Airways untuk memulakan operasi tidak syak lagi dipengaruhi peningkatan yang telah kita lihat dalam senario perjalanan udara domestik.

"Pada Disember lalu, pergerakan penumpang domestik kami sudah berada pada tahap kira-kira 60% daripada sebelum COVID-19. Usaha kerajaan dalam memastikan kadar vaksinasi COVID-19 yang tinggi dalam populasi kita juga akan membolehkan Malaysia beralih ke fasa endemik dengan lebih cepat dan ini akan membantu meningkatkan lagi perjalanan udara," katanya.

STOLport seterusnya yang menerima penerbangan berjadual harian SKS Airways ialah STOLport Pulau Redang (RDN) bermula dari 31 Januari ini.

Walaupun PKG dan RDN tidak mempunyai sebarang operasi penerbangan komersial sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Malaysia Airports berterusan mengekalkan STOLports sepanjang masa dengan memastikan ketersediaan kakitangan Bomba dan Penyelamat Lapangan Terbang (AFRS) dan Keselamatan Penerbangan Lapangan Terbang (AVSEC) setiap masa.


Artikel asal di DagangNews.com