KUALA LUMPUR: Rakuten Trade Sdn Bhd menjangkakan FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) mencecah 1,660 menjelang akhir tahun 2024 berdasarkan nisbah harga pendapatan (PER) sebanyak 15.5 kali pada pertumbuhan pendapatan 16 peratus.

Sentimen di Bursa Malaysia telah meningkat dengan ketara dalam persekitaran ketidaktentuan global yang berlanjutan.

Ketua Penyelidikan Rakuten Trade, Kenny Yee berkata tahun ini persekitaran pelaburan di Bursa Malaysia telah bertambah baik terutamanya disebabkan oleh kestabilan politik.

Justeru, beliau berkata sekiranya aliran dana kembali normal, indeks FBM KLCI mungkin mencapai 1,700 pada hanya 16 kali PER.

Menjelaskan lebih lanjut, beliau berkata aliran masuk dana asing agak ketara tetapi ia agak tidak menentu.

"Ini mungkin disebabkan ada segelintir daripada mereka mencari kestabilan dan bukannya melalui ketidaktentuan di Wall Street.

"Selain itu, ini juga boleh menjadi permulaan atau permulaan kepelbagaian portfolio tertentu dalam kalangan dana asing walaupun pada skala yang lebih kecil," katanya semasa taklimat media yang diadakan secara maya mengenai Tinjauan Pasaran Suku Kedua Malaysia hari ini.

Beliau juga menyedari peningkatan ketara dalam pegangan saham asing dalam persekitaran keadaan politik yang lebih stabil menjelang suku keempat 2023 sehingga kini.

"Oleh itu, kami yakin pegangan saham asing akan melepasi ambang 20 peratus dan menguji paras 25 peratus memandangkan Malaysia kurang kemasukan pelabur asing sejak sekian lama," tambahnya.

Pada Februari 2024, paras pegangan saham asing berada pada 19.34 peratus.

Bagi ringgit, beliau berkata mata wang tempatan itu diunjurkan naik antara 4.50 dan 4.55 menjelang akhir tahun berikutan penurunan kadar faedah di Amerika Syarikat (AS)/Kesatuan Eropah dan iklim pelaburan di peringkat tempatan yang semakin baik.

"Rizab Persekutuan (Fed) AS dijangka menurunkan kadar faedah menjelang tahun ini yang sepatutnya memberi kesan positif untuk mata wang serantau. Apabila dolar AS diunjurkan melemah, ringgit mungkin mengukuh.

"Kedua, kami juga melihat lebih banyak pelaburan langsung asing terutamanya dari Singapura untuk menubuhkan pusat data sekali gus menyokong mata wang tempatan," katanya.

Sementara itu, Naib Presiden Penyelidikan Ekuiti Rakuten Trade, Thong Pak Leng berkata beliau menjangkakan kaunter amanah perbankan, pembinaan, perjudian, teknologi, telekomunikasi dan hartanah berprestasi baik untuk suku kedua tahun ini.

"Berikutan kecerdasan buatan yang sangat popular sekarang, pelaksanaan 5G dan penerokaan infrastruktur utama seperti Mass Rapid Transit 3 (MRT3), MRT Pulau Pinang dan projek tebatan banjir berkemungkinan akan mendorong sektor tersebut berada dalam penarafan 'overweight'," katanya.

-- BERNAMA