Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) menerima peruntukan mengurus berjumlah RM112 juta menerusi Bajet 2017, meningkat sebanyak RM1 juta berbanding tahun ini.

Ketua Pengarah Rela, Zulkifli Abidin berkata penambahan peruntukan berkenaan akan digunakan bagi program 'Bakti Rela' yang memberi tumpuan pada isu dan hal kebajikan anggotanya.

"Peruntukan mengurus ini tidak termasuk RM80 juta yang diperuntukan kerajaan pada tahun hadapan bagi membekal pakaian seragam kepada lebih 200,000 anggota Rela.

"Peningkatan peruntukan ini sangat dihargai warga Rela. Walaupun kebanyakan jabatan lain dikurangkan peruntukan mereka, Rela menerima peruntukan tambahan," katanya kepada pemberita selepas Majlis Amanat Ulung Ketua Pengarah Rela baharu di sini, hari ini.

Turut hadir Timbalan Ketua Pengarah (Pengurusan) Rela Hashim Shikh Ab Kadir dan Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Rela Kamarudin Mohd Rapig.

Zulkifli, 43, yang sebelum ini merupakan Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Rela dari 2011 hingga 2015 dilantik sebagai Ketua Pengarah Rela berkuat kuasa 22 Okt lepas bagi menggantikan Datuk Kamariah Mohd Noah yang bersara wajib.

Beliau merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda Sains Kemanusiaan (Kepujian) dalam bidang Komunikasi dari Universiti Islam Antarabangsa dan pernah memegang beberapa jawatan di Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian Dalam Negeri.

Zulkifli berkata bagi terus memperkasa dan memperkukuhkan kedudukan Rela, empat strategi akan dilaksanakan iaitu pemantapan modal insan, mengaktifkan peranan Rela sebagai mata dan telinga kerajaan, menaik taraf kebajikan warga Rela dan meningkatkan integriti pegawai dan anggotanya.

"Rela akan memantapkan pemantauan di pusat penjualan gas dan minyak di sempadan bagi mengesan kegiatan penyeludupan minyak masak atau gas yang menggunakan kenderaan asing.

"Anggota yang bertugas akan menyalurkan maklumat berhubung kegiatan tersebut kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) negeri untuk tindakan lanjut," katanya.

Beliau berkata Rela juga akan mengkaji elaun anggotanya yang kali terakhir dinaikkan pada 2010 iaitu daripada RM4 kepada RM6 sejam selaras dengan peningkatan kos sara hidup pada masa kini selain insurans kelompok dan rawatan perubatan percuma yang diterima.

Sehingga kini keahlian anggota Rela adalah kira-kira tiga juta orang, iaitu berkurangan 0.8 juta berbanding sebelum program pemutihan dilaksanakan, katanya. - BERNAMA