KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyeru kepada semua pihak untuk bersama-sama menjayakan Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12) dengan meletakkan integriti sebagai asas.

Ismail Sabri menjelaskan intergriti penting bagi mengelakkan sebarang konflik berkepentingan peribadi demi Keluarga Malaysia.

Beliau juga menjelaskan tanpa integriti, pihak yang diamanahkan untuk melaksanakan program atau projek tertentu dalam RMK-12 tidak melakukan sesuatu dengan betul dan tidak akan jujur.

"Secara asasnya, kesemua matlamat serta perancangan yang digariskan dalam RMK-12 hanya boleh dicapai jika semua kita Keluarga Malaysia bersama-sama menjayakannya dengan menjadikan agenda integriti sebagai teras utama.

"Tanpa integriti, kita tidak melakukan sesuatu dengan betul. Tanpa integriti, kita tidak akan jujur. Tanpa integriti, pihak yang diamanahkan untuk melaksanakan program atau projek tertentu dalam RMK-12 akan bertindak sambil lewa, mempunyai kepentingan peribadi, salah guna kuasa, penyelewengan, rasuah dan akibatnya akan berlaku ketirisan yang akhirnya mendatangkan kerugian kepada kita Keluarga Malaysia," katanya menerusi ucapan penutup Konvensyen Integriti Nasional 2021 (KIN 2021).

Ucapan Perdana Menteri dibacakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang Undang), Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Perdana Menteri juga menjelaskan semua strategi dan inisiatif-inisiatif dalam Pelan Antirasuah Nasional (NACP) yang diperkenalkan pada 2019 amat penting bagi meningkatkan persepsi masyarakat luar negara terhadap Malaysia.

Selain itu Perdana Menteri berkata strategi dan inisiatif-inisiatif dalam NACP juga dapat meningkatkan ekonomi, pendapatan serta kesejahteraan Keluarga Malaysia.

Beliau juga menjelaskan dalam RMK-12, kerajaan meletakkan sasaran Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Malaysia pada tahun 2025 adalah berada dalam kelompok 30 negara terbaik.

"Namun begitu, berdasarkan cabaran-cabaran yang dihadapi oleh negara, dalam kita membanteras rasuah, usaha penyemaian nilai-nilai murni dan integriti juga patut diperluas dan diperkukuhkan dengan menjadikan integriti sebagai agenda Keluarga Malaysia.

"Kita boleh lihat negara-negara yang mempunyai ranking atau kedudukan yang teratas dalam Indeks Persepsi Rasuah (Corruption Perception Index) yang dikeluarkan oleh Transparency International.

"New Zealand, Denmark dan Finland sebagai contoh, kejayaan mereka hari ini dalam memerangi jenayah rasuah adalah berpunca daripada penyemaian nilai-nilai murni dan integriti dalam kalangan rakyat mereka bermula dari rumah sebagai institusi pendidikan pertama.

"Usaha mereka ini jika dikaji mengambil masa yang lama, dan gerakan ini perlulah satu komitmen dan gerakan yang menyeluruh," katanya lagi.