PUTRAJAYA: Syarikat Menteri Kewangan (Diperbadankan) (MKD) menyumbang RM50.7 bilion daripada keuntungan bersih bagi tahun kewangan 2022 sebagai dividen kepada kerajaan, lebih tinggi daripada RM28.1 bilion pada 2021, kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Seri Ahmad Maslan.

Beliau berkata prestasi peningkatan sumbangan dividen itu perlu terus dipertingkatkan, bagi membolehkan ia dipulangkan kepada rakyat dalam bentuk pembangunan dan bantuan kewangan.

"(Ia boleh ditingkatkan) melalui usaha tadbir urus dan kaedah pengurusan syarikat yang baik," katanya pada sidang media selepas merasmikan Program Kepimpinan dan Tadbir Urus Baik Lembaga Pengarah MKD dan Badan Berkanun Persekutuan (BBP), di sini hari ini.

Katanya sumbangan dividen tersebut, akan dimasukkan ke dalam Kumpulan Wang Disatukan untuk tujuan pembangunan dan bantuan kewangan, untuk dinikmati segenap lapisan rakyat.

Syarikat MKD ialah badan korporat yang ditubuhkan di bawah Akta Menteri Kewangan (Pemerbadanan) 1957, yang memberi kuasa kepada MKD untuk menyertai kontrak, mengambil alih, membeli, mengambil, memegang dan menikmati segala harta alih serta harta tidak alih.

Antara syarikat MKD ialah Petronas, Amanah Raya Berhad, Cyberview Sdn Bhd, Felcra Bhd dan Syarikat Perumahan Negara Berhad.

Ahmad berkata syarikat yang terlibat dalam penyediaan infrastruktur dan utiliti, merupakan antara syarikat MKD yang menyumbang peratusan dividen rendah kepada kerajaan.

"Syarikat berkenaan menghadapi masalah tertentu dan tidak boleh menaikkan harga perkhidmatan yang disediakan kepada rakyat, dengan sewenang-wenangnya," katanya dengan memberikan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) sebagai contoh yang terlibat dengan pengangkutan awam.

-- BERNAMA