Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) menghadapi masalah dalam usaha mengurangkan kebergantungan rakyat Malaysia terhadap tenaga kerja asing.

Ini kerana pelbagai kemudahan dan insentif yang di sediakan sebagai langkah menangani isu kos pengambilan pembantu rumah Indonesia yang terlalu mahal, termasuklah bantuan berupa subsidi tidak mendapat sambutan.

Menteri KPWKM, Datuk Rohani Abdul Karim berkata, sebagai usaha awal, pihaknya sedang mengenalpasti mana satu dari pelbagai insentif sedia ada tidak mendapat sambutan dan kesedaran ramai.

"Kerajaan sentiasa prihatin dengan isu pembantu rumah. Selain daripada subsidi RM180 untuk setiap anak yang dihantar ke taska, kerajaan memperuntukkan sebanyak RM10,000 bagi setiap permohonan pendaftaran 1000 taska baru yang berjaya untuk tahun ini, tetapi nampaknya tiada sambutan", kata Datuk Rohani kepada pemberita selepas merasmikan Program Jalinan Kasih Anak Pelihara di Kompleks Penyayang Bakti, Sungai Buloh baru baru ini.

Menurut Datuk Rohani, antara program lain termasuk House Manager Helpers (Pembantu Mengurus Rumah) yang diperkenalkan kementerian itu yang menyediakan khidmat pembersihan rumah oleh tenaga pekerja wanita tempatan terlatih mengikut kadar masa .

Malah, KPWKM juga menerajui program sukarelawan untuk menjaga warga emas di institusi-institusi yang disediakan agensinya, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). Namun, langkah-langkah tersebut kurang mendapat sambutan orang ramai.


Buat masa ini, syarat bagi pemohon yang layak untuk mendapatkan subsidi tersebut ialah jumlah pendapatan isi rumah tidak lebih dari RM3000.

Tambahnya lagi, kementeriannya sedia mengkaji semula syarat kelulusan permohonan terutamanya yang melibatkan pemberian subsidi RM180. "Pihak kami bersedia untuk menilai semula syarat kelulusan pendapatan isi rumah, maklumlah sekarang ramai sudah bergaji besar. Mungkin ia tidak lagi sesuai pada masa ini."

Sementara itu, Datuk Rohani turut menyarankan ibu bapa yang berhasrat untuk mengambil anak angkat menggunakan saluran yang sah. Ia bertujuan mengelakkan mereka terlibat dengan isu permerdagangan kanak-kanak yang melanggar Akta Anti Pemerdagangan Orang dan Penyeludupan Migran 2007.

"Pada Januari dan Februari 2013, Negara dikejutkan dengan kes pemerdagangan yang melibatkan 40 orang kanak-kanak. Bagi mengatasi masalah ini, kementerian menerusi JKM menawarkan kanak-kanak yang diberikan perlindungan kepada masyarakat yang berminat untuk dipelihara mereka", katanya.

Pasangan yang menepati syarat dan kriteria yang ditetapkan berpeluang mendapatkan hak penjagaan anak walaupun bukan daripada darah daging mereka menerusi pemeliharaan seorang anak yang ditakrifkan kepada mereka.

Anak tersebut ditawarkan untuk dijaga selama 2 tahun sebelum diberi pilihan menjadikannya sebagai anak angkat mengikut Akta Pendaftaran Pengangkatan 1952 untuk muslim dan Akta Pengangkatan 1952 bagi yang bukan muslim.

Menurut Datuk Rohani, "Ibu bapa yang berminat juga boleh menyemak laman sesawang KPWKM sekiranya berminat memelihara anak-anak di bawah JKM pada musim cuti sekolah. Ia memberi mereka peluang untuk berasa hidup berkerluarga seperti anak-anak yang lain". Sejak program Pelihara Anak diperkenalkan pada tahun 2008, JKM menerima 960 permohonan dan hanya 313 permohonan yang berjaya diluluskan.