KUALA LUMPUR: Kekuatan mata wang ditentukan oleh pelbagai faktor tempatan dan antarabangsa.

Antara faktor-faktor ini adalah inflasi dan pertumbuhan dalam ekonomi domestik, kadar faedah bank pusat, permintaan dan penawaran dalam pasaran pertukaran asing, dan imbangan perdagangan negara.

Mata wang menjadi kuat jika ia semakin bernilai berbanding dengan mata wang negara lain.

Mata wang yang kuat juga mempunyai kegunaan yang tinggi di pasaran asing dan simpanan yang besar di bank-bank asing.

Mata wang yang kuat memerlukan dasar kewangan dan monetari yang dianggap baik dan anti-inflasi.

Sementara itu, mata wang boleh dianggap stabil apabila ia berupaya mengekalkan nilainya atau mempertahankan daya belinya dari semasa ke semasa.

Ini bermakna untuk mata wang menjadi stabil, ia harus mempunyai inflasi rendah dan tidak fluktuatif secara meluas dari masa ke semasa.

Cara paling biasa untuk mengukur perubahan dalam daya beli atau nilai mata wang adalah Indeks Harga Pengguna (CPI).


KEPANA MATA WANG RM JATUH?

Ringgit Malaysia kini didagangkan pada paras terendah sejak tujuh bulan lalu dan sudah hilang 6 peratus nilainya berbanding dolar AS pada tahun ini sahaja.

Menurut Malaysian Rating Corporation Bhd (MARC), kelemahan ringgit boleh dikaitkan dengan ketidaktentuan luaran Malaysia yang semakin melemahkan serta kekuatan kewangan awam dan kemampanan hutang yang menurun.

Nilai ringgit telah mencapai tahap terendah yang belum pernah ada jika dilihat dari kadar pertukaran efektif sebenar (Real Effective Exchange Rate, REER) menurut MARC yang merujuk data daripada Bank for International Settlements (BIS).

Walau bagaimanapun, Bank Negara Malaysia menyatakan bahawa penurunan nilai mata wang baru-baru ini tidak terhad kepada ringgit sahaja dan ekonomi Malaysia dijangka terus berkembang dalam julat 4.0 - 5.0 peratus pada tahun 2023.

Selain itu, mata wang yang mencapai prestasi terburuk pada tahun ini antaranya  Rial Iran, Dong Vietnam, Leone Sierra Leone, Rupiah Indonesia dan Kip Laos.

Mata wang ini dianggap lemah kerana mempunyai kadar pertukaran yang rendah terhadap dolar AS.

Selain itu mata wang ini dianggap lemah kerana mempunyai kuasa beli yang rendah di negara-negara yang berbeza. 


* Artikel ini ditulis menggunakan bantuan aplikasi Bing dan ChatGPT, berdasarkan rujukan sumber-sumber sahih.