BISMILLAHIRAHMANIRAHIM. Berpegang teguh pada janji Allah Yang Maha Esa, dan pada setiap usaha yang dibina, moga-moga ini adalah yang terbaik untuk Malaysia. Sesungguhnya hanya Allah, pemilik segala kurnia lagi sebaik-baik perancang.

Tan Sri Yang di-Pertua, ahli-ahli Dewan Yang Mulia, serta buat kerabat Keluarga Malaysia di seluruh negara yang sedang tekun mengikuti pembentangan ini, Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, salam sejahtera, salam kemakmuran untuk semua, salam Keluarga Malaysia!

Pada nyaman suasana petang, berdiri saya di sini adalah untuk melunaskan amanah besar yang digalas Kementerian Kewangan sekian lama. Betapalah besar amanah itu, besar juga usahanya.

Maka, dalam merencana belanjawan negara buat tahun yang mendatang, pasukan Kementerian Kewangan telah menjelajah serata pelosok negara... mengadakan lebih 200 sesi libat urus dengan industri dan pemegang taruh, mengkaji lebih 250 memorandum serta 12 ribu cadangan awam.

Syahadan, terhasilnya satu dokumen yang natijahnya lengkap lagi tuntas-tuntas mewadahi cetusan hati sanubari pelbagai lapisan rakyat; tuntas mencakupi keperluan pembangunan berterusan negara dan tuntas memastikan benteng-benteng ekonomi yang ampuh menghadapi kemungkinan persekitaran global, bilamana geloranya menghempas pesisiran pasaran negara kita.


Ini adalah natijah siap siaga kita... Ini adalah Bajet 2023.



Pembentangan Bajet 2023