ANTARA pelbagai berita antarabangsa yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Jumaat, 4 September 2020.

1) Indonesia catat 3,269 kes positif baharu COVID-19 dalam tempoh 24 jam

Indonesia mencatatkan 3,269 kes positif baharu COVID-19 dalam tempoh 24 jam, menjadikan kes positif keseluruhan di republik itu kini meningkat kepada 187,537 kes.

2) Gabenor Jakarta bimbang situasi COVID-19, doktor pula akui hospital kini huru-hara

Rekod penularan COVID-19 di Jakarta yang semakin meningkat mencetuskan kebimbangan Gabenornya, Anies Baswedan, sementara para petugas barisan hadapan di hospital-hospital di ibu negara Indonesia itu mengakui situasi kini agak huru-hara.

3) Gempa bumi sederhana landa Laut Banda

Gempa bumi sederhana berukuran 5.0 pada skala Richter melanda Laut Banda, Indonesia pada pukul 1 tengah hari, tadi.

4) Pertemuan Joe Biden bersama komuniti kulit hitam di Kenosha

Calon Presiden Demokrat Joe Biden turun ke padang di Kenosha, Wisconsin bagi membincangkan isu yang dihadapi masyarakat kulit hitam.

Ia susulan insiden membabitkan Jacob Blake, yang ditembak tujuh kali oleh pihak polis ketika disaksikan anak-anaknya.

5) Kematian lelaki kulit hitam, tujuh anggota polis digantung tugas

TUJUH anggota polis yang bertugas di New York digantung tugas tugas susulan kes kematian seorang lelaki kulit hitam pada Mac lalu.

Daniel Prude meninggal dunia pada 30 Mac setelah alat bantuan pernafasannya ditanggalkan beberapa hari selepas kejadian dia dikasari anggota polis tersebut.

6) Wanita terjun di laluan kereta api selepas bunuh lima anak

Lima beradik berusia di antara 1 dan 8 tahun ditemukan mati disyaki dibunuh ibu sendiri di sebuah pangsapuri di Cologne dan Dusseldorf, barat Jerman.

Mangsa terdiri daripada tiga perempuan dan dua lelaki.

7) Lebih 6,000 kes dalam 24 jam, angka korban COVID-19 cecah 865,000

ANGKA korban COVID-19 terus meningkat.

Statistik Johns Hopkins University pagi ini menunjukkan jumlah kematian global meningkat lebih 6,000 kes dalam tempoh 24 jam.

8) Zimbabwe siasat kematian 22 gajah

HARARE: Pihak berkuasa Zimbabwe sedang menyiasat kematian misteri 22 gajah di Hutan Pandamasue, yang terletak di antara Taman Negara Hwange dan Air Terjun Victoria, lapor Agensi Anadolu.

9) Indonesia peroleh bekalan vaksin susulan lawatan ke China & UAE

Indonesia memperoleh bekalan vaksin COVID-19 - bekalan pertama dijangka diperoleh mulai November 2020 - susulan lawatan menteri ke China dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) minggu lalu.

10) UK umum ujian baharu COVID-19, mampu beri keputusan dalam 20 minit

Kerajaan Britain umum kejayaan dalam pembangunan ujian COVID-19 yang mampu memberi keputusan dalam tempoh seawal 20 minit.