KAHERAH: Sejumlah 10 kanak-kanak Palestin yang cedera dibawa ke Itali bersama penjaga mereka untuk menerima rawatan hospital di Rome pada Jumaat.

Pesakit yang menerima rawatan awal di hospital Itali di Kaherah disambut oleh Duta Itali ke Mesir, Michele Quaroni bersama dengan delegasi Kementerian Kesihatan Mesir dan anggota pengurusan Bulan Sabit Merah Mesir.

Ketua unit krisis Kementerian Luar Negeri Itali Nicola Minasi memaklumkan kesemua kanak-kanak dan penjaga mereka akan diberi peluang untuk memohon perlindungan antarabangsa di Itali dan sekiranya mereka mahu, ingin, dan mampu, mereka boleh pulang atau terus tinggal di Itali.

Menurut kenyataan dari Kementerian Pertahanan Itali, Itali akan menyediakan rawatan hospital untuk 100 kanak-kanak Palestin dari Gaza selepas menerbangkan mereka dengan kapal terbang dan kapal dari al-Arish, 50km dari perbatasan Rafah ke Gaza.

Kumpulan pertama kanak-kanak Palestin yang cedera dari Gaza tiba di Rom untuk rawatan pada 29 Januari dengan menaiki kapal tentera Vulcano.