Polis di Michigan menemui seorang bayi lelaki berusia empat bulan yang ditinggalkan di dalam hutan berseorangan pada Rabu.

Beberapa anggota dikerah ke kawasan tersebut selepas mendapat panggilan kecemasan berhubung seorang wanita yang tidak keruan selain mengetuk pintu penduduk di kawasan tersebut, lapor portal berita news.com.au.

Bayi berkenaan ditemui dalam keadaan tertangkup dan kesejukan namun masih bernafas serta dikejarkan ke hospital berdekatan.

Penduduk di Oakland, Amerika Syarikat membuat panggilan kepada polis selepas seorang wanita memberitahu dia sedang dijejaki oleh beberapa individu yang mempunyai senjata pada jam 8.30 pagi.

Wanita tersebut turut memberitahu dia mempunyai seorang anak lelaki.

13 anggota polis termasuk unit K9 dikerah ke kawasan hutan berhampiran untuk mencari bayi berkenaan dan selepas 30 minit, bayi itu ditemui dalam keadaan kesejukan.

"Daripada maklumat yang diberikan penduduk, pihak polis dapat menentukan seorang bayi lelaki telah hilang dan usaha mencari dan menyelamat terus digerakkan.

"Tindakan pantas mereka ini berjaya mengelakkan perkara yang tidak diigini berlaku," kata Ketua Polis Michigan, Michael Bouchard dalam satu kenyataan hari ini.

Polis tidak menolak kemungkinan wanita berkenaan di bawah pengaruh dadah ketika meninggalkan anaknya di dalam hutan.

Kes kini dalam siasatan dan bayi berkenaan dilaporkan berada dalam keadaan stabil di hospital.