ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Jumaat, 27 November 2020.

1) COVID-19: Kes positif global melepasi 60 juta, kematian 1.43 juta

Jumlah  kumulatif kes positif COVID-19 di seluruh dunia kini melepasi 60 juta.

Ini berikutan lebih 700,000 kes baharu direkodkan dalam tempoh 24 jam lepas, sekali gus menjadikan angkanya kini berjumlah 60,803,071.

2) Dua tentera terbunuh ketika lakukan rondaan di Kashmir

Dua tentera India maut dalam serangan pemberontak di wilayah kawalan India, Kashmir.

Menurut jurucakap tentera India, pemberontak melepaskan tembakan ketika tentera mengadakan rondaan di pinggir bandar Srinagar.

3) COVID-19: Jangan ambil mudah sungguhpun vaksin tersedia - PM UK

Perdana Menteri United Kingdom Boris Johnson menasihati rakyatnya untuk tidak mengambil mudah mengenai COVID-19 biarpun banyak laporan positif berkenaan vaksin pandemik itu kini.

4) Dana UNRWA tidak cukup untuk bertahan sehingga hujung 2020

Ketua Pesuruhjaya Agensi Pertubuhan Bangsa Bersatu Bagi Pelarian Palestin (UNRWA) mengaku buat pertama kali dalam sejarah, agensi itu tidak mempunyai dana yang mencukupi.

5) Maradona disemadikan, puluhan ribu peminat berhimpun

Legenda bola sepak Diego Maradona disemadikan di sebuah tanah perkuburan di luar Buenos Aires pada Khamis, dalam satu upacara yang hanya disaksikan kira-kira 20 orang.

6) Gabungan vaksin Sputnik V dan AstraZeneca boleh tingkatkan keberkesanan - Rusia

VaksinAstraZeneca COVID-19 boleh digabungkan percubaannya dengan Sputnik V untuk meningkatkan peratusan keberkesannya.

Itu jelas Rusia, selaku pembangun vaksin Sputnik V, yang menyatakan keberkesanan vaksinnya itu kini mencecah 92 peratus dalam melindungi orang ramai daripada COVID-19, berdasarkan hasil ujian interim.

7) Pasar borong Beijing gantung sementara jualan produk sejuk beku

Pasar borong terbesar China menggantung sementara pemasaran dan penyimpanan bagi produk sejuk beku termasuk daging dan makanan laut dalam usaha mengekang penularan COVID-19 di negara itu, lapor portal berita Beijing News.

8) Thailand sedia beri kerjasama pergiat kawalan di sempadan Thailand-Malaysia

Thailand sedia memberi kerjasama untuk mempergiat kawalan keselamatan di sempadan Thailand-Malaysia susulan insiden seorang anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) maut ditembak ketika bertugas di Perlis pada Selasa.

9) Jerman cecah satu juta kes keseluruhan COVID-19

Jumlah kes jangkitan COVID-19 di Jerman melepasi satu juta orang pada Jumaat berdasarkan berdasarkan data Institut Kawalan Penyakit Robert Koch.

10) Swafoto dengan mayat Maradona, kakitangan rumah pengebumian dibuang kerja

Seorang kakitangan rumah pengebumian di Buenos Aires, Argentina dibuang kerja selepas mengambil gambar swafoto dengan mayat Diego Maradona.