ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Khamis, 14 Januari 2021.

1) COVID-19: China lapor kematian pertama dalam tempoh lapan bulan 

China pada Khamis melaporkan kematian pertama akibat COVID-19 dalam tempoh lapan bulan ketika negara itu sedang berusaha menghalang peningkatan kes.

2) Pakar WHO berlepas ke Wuhan siasat asal-usul koronavirus COVID-19 

Sekumpulan pakar dari Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berlepas ke China bagi menyiasat asal-usul koronavirus punca penyakit COVID-19 di Wuhan. 

3) Nahas Sriwijaya Air: Misi pencarian kotak hitam disambung 

Selepas seharian usaha mencari kotak hitam kedua pesawat Sriwijaya Air yang terhempas terhenti akibat cuaca buruk, pasukan penyelam Indonesia meneruskan pencarian pada Khamis. 

4) Cuaca buruk: Dua pesawat Indonesia gagal mendarat di Pontianak 

Dua pesawat komersial yang dalam perjalanan Jakarta ke Pontianak gagal melakukan pendaratan di Lapangan Terbang Antarabangsa Supadio, Pontianak ekoran cuaca buruk pada Rabu.

5) Bekas Presiden Korea Selatan dijatuhi hukuman penjara 20 tahun 

Mahkamah Tinggi Korea Selatan menjatuhkan hukuman penjara 20 tahun terhadap bekas Presiden Korea Selatan, Park Geun-hye atas kesalahan menerima rasuah, pada Khamis. 

6) Ulama terkenal Indonesia Syekh Ali Jaber meninggal dunia 

Ulama terkenal di Indonesia, Syekh Ali Jaber meninggal dunia di Rumah Sakit Cempaka Putih, Jakarta, ketika dilaporkan sedang menjalani rawatan COVID-19. 

7) Pendakwaan Trump: Tiada siapa mengatasi undang-undang - Penganalisis 

Pendakwaan kali kedua terhadap Presiden Donald Trump merupakan satu langkah bersejarah buat Amerika Syarikat (AS), serta menjadi satu pengajaran kepada masyarakat global. 

8) Tom Hanks jadi hos program khas meraikan hari angkat sumpah Joe Biden 

Pelakon ternama, Tom Hanks, akan menjalankan tugas selaku pengacara dalam siaran khas waktu perdana di televisyen pada 20 Januari ini sempena upacara angkat sumpah Joe Biden sebagai Presiden Amerika Syarikat.

9) Speaker Nancy Pelosi tandatangan dokumen pendakwaan penyingkiran presiden 

Speaker Dewan Perwakilan, Nancy Pelosi, menandatangani Artikel Perlembagaan menyingkirkan Presiden Donald Trump. 

10) Gempa bumi sederhana di Sulawesi, Indonesia 

Gempa bumi sederhana bermagnitud 5.9 pada skala Richter dilaporkan menggegar Sulawesi, Indonesia pada 2.35 petang ini.