ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Khamis, 22 Julai 2021.

1. Di sebalik kawalan ketat, kes COVID-19 di Thailand terus cecah rekod tertinggi

Meskipun langkah sekatan lebih ketat dikuat kuasa, kes COVID-19 di Thailand terus mencatat rekod tertinggi pada Rabu, dengan 13,002 jangkitan baharu dan 108 kematian dilaporkan dalam tempoh 24 jam.

2. COVID-19: Indonesia catat 1,383 kematian

Indonesia berterusan mencatatkan jumlah kematian harian akibat COVID-19 melepasi angka seribu, selepas merekodkan angka tertinggi iaitu 1,383 kematian dalam tempoh 24 jam lepas.

3. COVID-19: 47 negara PAHO kenal pasti kes melibatkan VOC

Organisasi Kesihatan Pan Amerika (PAHO) terus bergelut dengan pandemik COVID-19 dengan terbaru, penularan empat varian yang menjadi kebimbangan (VOC) dikenal pasti di benua tersebut.

4. Banjir China | 33 maut, 8 masih hilang di wilayah Henan

Sekurang-kurangnya 33 maut dan lapan lagi masih hilang dalam kejadian banjir sejak Selasa lalu yang teruk melanda wilayah Henan, China.

5. Banjir di Belanda, rakyat Malaysia selamat - Kedutaan

Semua rakyat Malaysia yang berada di bandar Maastricht dan Valkenburg, Belanda yang dilanda banjir, dilaporkan selamat, kata Kedutaan Malaysia di The Hague.

6. Banjir besar: Kabinet Jerman bincang pakej bantuan

Kabinet Jerman mengadakan pertemuan pada Rabu bagi membincangkan pakej bantuan segera untuk mangsa banjir selain mempertimbangkan rancangan jangka panjang membina semula kawasan yang musnah.

7. COVID-19 | Gaji petugas kesihatan England naik 3 peratus

Petugas Perkhidmatan Kesihatan Kebangsaan (NHS) England akan menerima kenaikan gaji tiga peratus.

8. Hubungan dengan EU: UK minta runding semula babitkan peraturan dagang

Ketua perunding Brexit United Kingdom (UK) mempertahankan rancangan kerajaan untuk mengadakan rundingan semula berhubung peraturan perdagangan pasca-Brexit.

9. Vaksin COVID-19: Presiden Rusia gesa vaksinasi dipergiatkan

Presiden Rusia Vladimir Putin menggesa pihak berkuasa kesihatan untuk mempergiatkan program imunisasi COVID-19 di negara itu dengan meningkatkan keyakinan terhadap keberkesanannya.

10. Vaksin COVID-19: Afrika Selatan hasilkan vaksin Pfizer

Sebuah firma di Afrika Selatan akan mula menghasilkan vaksin COVID-19 Pfizer-BioNTech, kali pertama vaksin itu akan dihasilkan di Afrika.