ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Khamis, 24 Mac 2022.

1. Rusia hadkan akses terhadap Google News

Rusia telah mengehadkan akses perkhidmatan Google News, dengan mendakwa ia menyediakan akses kepada maklumat "palsu" tentang serangan Rusia di Ukraine, lapor agensi berita Rusia pada Rabu.

2. COVID-19 | Singapura terus ambil pendekatan berhati-hati

Biarpun mengumumkan akan melonggarkan dengan ketara kawalan perjalanan rentas sempadan, namun Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong menegaskan republik itu akan terus mengambil pendekatan berhati-hati.

3. Nahas Pesawat | Operasi pencarian kotak hitam kedua diperluas

Pihak berkuasa memperluaskan kawasan pencarian kotak hitam kedua pesawat China Eastern Airlines yang terhempas di pergunungan dekat selatan China. Bagaimanapun, hujan berterusan menyukarkan operasi pencarian.

4. Monarki British | Jamaica mahu merdeka sepenuhnya

Jamaica melahirkan hasrat untuk mencapai kemerdekaan penuh dan memutuskan hubungan dengan monarki British. Perkara itu dinyatakan Perdana Menterinya, Andrew Holness kepada Duke of Cambridge, Putera William dalam rangka lawatan ke Pulau Caribbean.

5. Singapura buka sempadan kepada semua pengembara lengkap divaksin pada 1 April

Singapura akan membuka semula sempadannya kepada semua pengembara yang lengkap divaksin dari negara atau wilayah dalam Kategori Perjalanan Umumnya dan akan beralih kepada Rangka Kerja Perjalanan Bervaksin baharu mulai 1 April 2022.

6. Selepas tular lelaki 'mandi dan memancing' dalam lopak, jalan raya berlubang akhirnya dibaiki

da pelbagai cara untuk meluahkan rasa tidak puas hati dan mencuri perhatian umum!

7. Majlis Keselamatan PBB tolak draf resolusi Rusia mengenai Ukraine

Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada Rabu menolak draf resolusi daripada Rusia mengenai situasi kemanusiaan di Ukraine.

8. Raya Aidilfitri | Indonesia benarkan mudik lebaran

Indonesia akan menarik balik larangan perjalanan domestik pada musim cuti sempena sambutan Aidilfitri awal Mei depan. Presiden Indonesia, Joko Widodo, mengumumkan perkara itu selepas tradisi pulang atau mudik ke kampung di republik itu disekat selama dua tahun berikutan pandemik COVID-19.

9. Terperangkap tiga hari di restoran gara-gara COVID-19, dijamu hidangan 'hot pot' percuma

Seorang wanita di Zhengzhou, China bernama Wang, membuat janji temu untuk makan malam bersama beberapa rakan di sebuah restoran 'hot pot' selepas seharian bekerja.

10. Ukraine dakwa 15 komander tentera Rusia terbunuh

Seorang komander tentera Rusia terbunuh dalam pertempuran di Ukraine, lapor tentera Ukraine dalam media sosial pada Selasa.