ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Sabtu, 5 Ogos 2023.


1. Hujan lebat akibat Taufan Khanun landa Taiwan

Hujan lebat susulan Taufan Khanun di bahagian pergunungan Taiwan menyebabkan banjir dan tanah runtuh di daerah Nantou pada Sabtu.



2. Denmark kaji langkah perundangan cegah pembakaran al-Quran

Denmark sedang mengkaji beberapa langkah dan perundangan untuk mencegah berulangnya insiden pembakaran al-Quran, menurut Kementerian Luar Mesir pada Jumaat.


3. Bekas PM Pakistan Imran Khan didapati bersalah, dihukum penjara tiga tahun

Bekas Perdana Menteri Pakistan, Imran Khan dijatuhi hukuman penjara tiga tahun atas tuduhan rasuah.


4. Arab Saudi gesa rakyatnya segera tinggalkan Lubnan

Kedutaan Arab Saudi di Lubnan menggesa rakyatnya meninggalkan negara itu secepat mungkin.


5. Parti PM Kemboja menang 120 daripada 125 kerusi Parlimen dalam pilihan raya

Parti Rakyat Kemboja (CPP) pimpinan Perdana Menteri Samdech Techo Hun Sen memenangi 120 daripada 125 kerusi Parlimen dalam pilihan raya umum baru-baru ini, menurut keputusan rasmi yang dikeluarkan Jawatankuasa Pilihan Raya Kebangsaan (NEC) pada Sabtu.


6. Acara pemberian PlayStation di New York bertukar huru-hara

Pemberian hadiah PlayStation anjuran streamer Twitch Kai Cenat di Union Square New York City bertukar huru-hara apabila kira-kira 1,000 orang membanjiri kawasan itu, hingga mencetuskan konfrontasi dengan polis. 


7. Wanita 41 tahun nikahi anak sahabatnya remaja 16 tahun

PASANGAN pengantin baharu dari Sambas, Kalimantan Barat, Indonesia menjadi viral selepas usia mempelai lelaki masih 16 tahun.


8. FDA AS lulus ubat oral pertama Zurzuvae rawat kemurungan selepas bersalin

Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan (FDA) AS pada Jumaat meluluskan ubat berasaskan hormon untuk merawat postpartum selepas bersalin (PPD).


9. 147 maut akibat bencana alam di China, 16 juta orang terjejas

Bencana alam di China memberi kesan kepada hampir 16 juta orang serta mengakibatkan 147 kematian pada Julai, menurut Kementerian Pengurusan Kecemasan negara itu.


10. Tokoh pembangkang Rusia Alexey Navalny dihukum penjara 19 tahun lagi

Mahkamah Moscow pada Jumaat menjatuhkan hukuman penjara 19 tahun lagi terhadap tokoh pembangkang Rusia Alexey Navalny atas tuduhan ekstremisme.