ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 1 April 2024.


1. Tentera Israel berundur daripada Hospital Al-Shifa yang sudah musnah

Tentera Israel berundur dari Hospital Al-Shifa, kemudahan perubatan terbesar di Semenanjung Gaza selepas diduduki selama 14 hari dan ditinggalkan dalam keadaan musnah sepenuhnya dengan ramai yang terkorban, lapor Agensi Anadolu (AA).



2. Kabinet baharu Palestin angkat sumpah

Kabinet baharu pihak berkuasa Palestin (PA), pada Ahad mengangkat sumpah di ibu pejabat Presiden.


3. Perjuangan rakyat Palestin cari air bersih setiap hari di Gaza

Penduduk Palestin yang mencari perlindungan di selatan Gaza berjuang setiap hari untuk mencari air dan bilik air yang berfungsi serta mempunyai bekalan air bersih.


4. 10,000 bantah kerajaan Netanyahu di Baitulmaqdis

Seramai 10,000 orang mengadakan tunjuk perasaan, di sini, pada Ahad menentang kerajaan Benjamin Netanyahu dan menentang pengecualian yang diberikan kepada lelaki Yahudi ultra-ortodoks daripada perkhidmatan tentera.


5. Kekejaman Zionis: 77 rakyat Palestin terkorban dalam 24 jam lalu

Serangan israel membunuh 77 rakyat palestin di gaza dalam tempoh 24 jam lalu.


6. Pembangkang Turki dahului Erdogan dalam pilihan raya tempatan

Turki menghukum Presiden Tayyip Erdogan dan partinya pada Ahad dalam pilihan raya tempatan di seluruh negara yang memilih pembangkang sebagai kuasa politik.


7. Jepun dan China adakan dialog pakar tentang pelupusan air loji nuklear Fukushima

Jepun dan China mengadakan satu Dialog Pakar pada Sabtu mengenai pelepasan air buangan radioaktif yang dirawat daripada loji tenaga nuklear Fukushima Daiichi yang merupakan kerjasama terkini mereka untuk menangani isu itu.


8. PM Israel Benjamin Netanyahu selamat jalani pembedahan hernia

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dilapor berjaya menjalani pembedahan hernia dan telah sedarkan diri.


9. Graduan pergigian diangkat sebagai Miss Universe Arab Saudi yang pertama

Arab Saudi bakal menyertai pertandingan ratu cantik berprestij Miss Universe buat kali pertama dalam sejarah negara tersebut.


10. EPL: Arsenal rosakkan rekod gah City di Etihad

Arsenal muncul pasukan pertama yang berjaya menghentikan Manchester City daripada menjaringkan gol dalam 58 perlawanan berturut-turut di Stadium Etihad selepas kedua-duanya terikat tanpa jaringan dalam aksi Liga Perdana Inggeris (EPL) pada Ahad.