SHANGHAI: China akan bekerjasama dengan semua negara dan pihak untuk berkongsi peluang dalam pasarannya yang luas untuk mempertingkatkan kerjasama di peringkat antarabangsa, kata Presiden China Xi Jinping.

Beliau berkata China juga akan meningkatkan usaha untuk memupuk pasaran domestik yang teguh, meningkatkan perdagangan barangan, membangunkan mekanisme baharu untuk perdagangan perkhidmatan dan mengimport lebih banyak produk berkualiti.

"Usaha akan dibuat untuk mewujudkan zon perintis bagi kerjasama e-dagang Laluan Sutera dan membina zon demonstrasi nasional bagi pembangunan inovatif perdagangan dalam perkhidmatan. Ia bertujuan menggalakkan inovasi dalam perdagangan dan menggalakkan kerjasama 'Belt and Road' yang berkualiti tinggi," katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya pada majlis perasmian Ekspo Import Antarabangsa China (CIIE) kelima.

"Kami akan terus meluaskan pembukaan institusi berkenaan dengan peraturan, peraturan, pengurusan dan piawaian, melaksanakan sepenuhnya Katalog Industri Digalakkan untuk Pelaburan Asing baharu, dan seterusnya membangunkan zon demonstrasi bersepadu negara untuk keterbukaan yang lebih besar dalam sektor perkhidmatan, " kata Xi.

China akan melaksanakan strategi untuk menaik taraf kawasan perdagangan bebas perintis, mempercepatkan pembangunan Pelabuhan Perdagangan Bebas Hainan dan memanfaatkan peranan mereka sebagai platform perintis untuk pembaharuan dan pembukaan menyeluruh.

CIIE dihoskan oleh Kementerian Perdagangan dan Kerajaan Rakyat Perbandaran Shanghai dan dianjurkan oleh Biro Ekspo Import Antarabangsa China dan Pusat Pameran dan Konvensyen Kebangsaan (Shanghai).

Sebanyak 145 negara, rantau dan organisasi antarabangsa termasuk perusahaan dari 127 negara dan wilayah, akan mengambil bahagian dalam acara yang diadakan di Pusat Pameran dan Konvensyen Kebangsaan.

Sepuluh syarikat dari Malaysia menyertai ekspo itu tahun ini.

-- BERNAMA