MANILA: Inflasi tahun ke tahun Filipina meningkat kepada 6.9 peratus pada September berbanding 6.3 peratus pada Ogos, angka tertinggi sejak Oktober 2018, menurut Pihak Berkuasa Perangkaan Filipina (PSA) pada Rabu.

Angka terkini itu menjadikan inflasi purata Filipina dalam tempoh sembilan bulan pertama pada 5.1 peratus, lapor Xinhua.

Ketua PSA Dennis Mapa berkata kenaikan harga komoditi makanan utama serta kadar elektrik selain penyusutan nilai mata wang peso Filipina, mendorong kadar inflasi pada September.

Mapa berkata harga makanan dan minuman bukan alkohol mencatatkan kadar pertumbuhan tahunan yang lebih tinggi pada 7.4 peratus diikuti perumahan, air, elektrik, gas dan bahan api lain yang mencatatkan pertumbuhan tahunan 7.3 peratus.

Sementara itu, peso Filipina susut kepada paras terendah baharu berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) ditutup pada 59 peso pada Isnin. Sejak akhir 2021, peso menyusut lebih 15 peratus berbanding dolar.

Menurut bank pusat Filipina kedudukan dolar AS yang kukuh, merupakan antara punca utama penyusutan nilai peso.

Beberapa penganalisis menyuarakan kebimbangan mengenai penyusutan berterusan peso yang berpunca daripada dasar monetari (agresif) Rizab Persekutuan AS.

"Inflasi hari ini jauh lebih kompleks berbanding yang kami alami sejak berdekad lepas.

"Dalam tempoh terdekat tindakan memastikan bekalan makanan yang mencukupi bagi membantu sektor yang mudah terjejas dapat membantu kami menangani cabaran semasa," kata Setiausaha Perancangan Sosioekonomi, Arsenio Balisacan.

-- BERNAMA