VICTORIA: Perdana Menteri Kanada memaklumkan dua pesawatnya jenis CAF C-17 akan melakukan penerbangan tetap ke Kabul untuk menyokong usaha pemindahan.

Namun Justin Trudeau akui, walaupun mempunyai kapasiti pesawat dan ruang, adalah mustahil untuk mengeluarkan semua yang mahu meninggalkan negara berkenaan.

Bagaimanapun, Tredeau memaklumkan bahawa aset dan anggota tentera Kanada tiba di Afghanistan untuk koordinasi di peringkat taktikal dengan Amerika Syarikat dan rakan sekutu lain.

Ini bagi membantu keselamatan warga Kanada, Afghanistan dan keluarga mereka.

"Kami berada di sana dengan pesawat udara, dengan ruang besar dalam pesawat demi menyelamatkan ramai, kecuali Taliban mengubah kedudukan mereka dengan ketara, yang merupakan sesuatu yang sedang diusahakan oleh masyarakat antarabangsa dan Kanada, adalah sangat sukar untuk memindahkan lebih ramai.

"Kita pasti akan mendapat beberapa, tetapi untuk memindahkan dengan banyak, seberapa banyak yang kita mahukan, hampir mustahil dalam beberapa minggu akan datang," katanya.

Trudeau berkata had itu bukan pada kapasiti dan ruang  tetapi lebih kepada sekatan Taliban terhadap akses warga Afghanistan yang ingin keluar dari negara itu.