LOS ANGELES: Kebakaran hutan di utara California, Amerika Syarikat pada Jumaat memusnahkan lebih 2,500 ekar (10.12 kilometer (km) persegi) hanya dalam tempoh beberapa jam, dan memaksa beribu-ribu penduduk dipindahkan, lapor Xinhua.

Kejadian berlaku di daerah Siskiyou pada tengah hari Jumaat akibat cuaca panas dan kebakaran merebak sejauh 2,580 ekar (10.44 km persegi) menjelang petang, menurut Jabatan Perhutanan dan Pencegahan Kebakaran California.

Gabenor California Gavin Newsom mengisytiharkan darurat di daerah itu bagi menyokong usaha memadam kebakaran.

"California telah memperoleh Geran Bantuan Pengurusan Kebakaran daripada Agensi Pengurusan Kecemasan Persekutuan untuk membantu menyediakan peralatan penting bagi memadam kebakaran," katanya dalam satu kenyataan.

Kebakaran itu telah menyebabkan orang awam cedera dan gangguan bekalan elektrik, serta memusnahkan kediaman dan memaksa 5,000 penduduk di sekitar kawasan berkenaan berpindah.

Insiden itu kebakaran kelapan terbesar yang melanda utara California.

Sementara itu, kebakaran di McKinney, yang mengorbankan empat nyawa dan memusnahkan lebih 60,000 ekar ialah tragedi kebakaran hutan terbesar di negeri itu setakat tahun ini.

Pejabat Syerif daerah Siskiyou telah mengeluarkan arahan berpindah kepada penduduk di sekitar kawasan itu, termasuk bandar Weed, Lake Shastina dan Edgewood.

-- BERNAMA