NEGARA yang dipimpin oleh wanita dilihat lebih sistematik dan jauh lebih baik dalam aspek pengendalian COVID-19.

Itu dapatan satu kajian yang menunjukkan pemimpin dan ketua negara wanita lebih awal mengenakan perintah berkurung, sekali gus mengurangkan jumlah jangkitan dan kematian.

Kejayaan ketua negara seperti Angela Merkel dari Jerman, Jacinda Ardern dari New Zealand, Mette Frederiksen dari Denmark, Tsai Ing-wen dari Taiwan dan Sanna Marin dari Finland sering menjadi tajuk utama perbualan tetapi tidak begitu menerima perhatian ahli akademik.

Hasil kajian di 194 negara, yang diterbitkan oleh Pusat Penyelidikan Dasar Ekonomi dan Forum Ekonomi Dunia, menunjukkan bahawa perbezaan itu sangat jelas dan mungkin disebabkan tindak balas dasar yang proaktif dan sistematik.

"Dapatan menunjukkan pemimpin wanita lebih cepat memberi reaksi dan tegas dalam menghadapi kemungkinan berlaku kematian," kata salah seorang pengarang, Supriya Garikipati, seorang ahli ekonomi pembangunan di Universiti Liverpool.

Dalam hampir semua kes, mereka melaksanakan perintah berkurung lebih awal daripada pemimpin lelaki dalam situasi serupa.

"Walaupun ini mungkin mempunyai implikasi terhadap ekonomi jangka panjang, ia telah membantu negara-negara ini menyelamatkan nyawa, dan ini dibuktikan dengan jumlah kematian yang jauh lebih rendah berbanding negara yang mempunyai pemimpin lelaki," tambahnya.


Sebagai contoh, New Zealand melaksanakan perintah berkurung lebih awal, malah jauh lebih awal sebelum keadaan di negara itu menjadi tidak terkawal.

Rekod itu menunjukkan wanita berkebolehan menjadi pemimpin yang lebih baik dan penyayang, tidak sekadar memberi kesan ke atas politik tetapi juga ketika negara dilanda krisis kesihatan.