KERALA: Satu video tular seorang petani memandu kereta Audi A4 ke pasar untuk menjual hasil taninya telah menarik perhatian pengguna media sosial.

Video klip yang dikongsi dalam Instragram oleh Sujith SP, yang terkenal sebagai 'Petani Serba Boleh' di internet yang mengusahakan tanaman di sebuah ladang bayam terletak di Kerala, India.

Dalam ciapan di akaun Instragram 'Apabila Audi pergi menjual bayam' menampilkan video dia menuai sayur-sayuran dan kemudian menjualnya ke pasar.

Video itu juga menunjukkan dia meletakkan tikar atas lantai serta menyusun bayam merah sambil memanggil pelanggan membeli hasil tanamannya.

Dia yang berkongsi video itu sejak beberapa hari lalu telah mendapat tanda suka lebih 446,000 dan lapan juta tontonan.

Ramai netizen memuji usaha petani muda itu atas kerja keras dan dedikasinya sehingga berjaya serta mampu membeli kereta idamannya.

"Inspirasi hebat untuk anak muda yang bijak melihat peluang pertanian di depan mata," menurut ciapan seorang netizen.

Sebenarnya, Sujith tidak asing lagi dalam sektor pertanian di wilayah tersebut di mana dia sering berkongsi kesedaran dalam teknik pertanian moden menerusi akaun Instragram.

Justeru tidak hairanlah, dia sendiri mempunyai 203,000 pengikut dan sering berkongsi tip-tip pertanian kepada mereka berminat untuk mendapatkan nasihatnya dalam bidang tersebut. - Agensi/Sinar Harian