BANGKOK: Perdana Menteri Thailand Srettha Thavisin akan menghadiri Mesyuarat Tahunan Forum Ekonomi Dunia (WEF) 2024 di Davos, Switzerland yang berlangsung dari 15 hingga 19 Jan.

Ini menjadikan Srettha perdana menteri Thailand pertama yang menghadiri acara berkenaan dalam tempoh 12 tahun.

Atas kapasiti beliau sebagai perdana menteri dan menteri kewangan, Srettha dijangka mempromosikan potensi ekonomi dan pelaburan Thailand, termasuk projek jambatan darat bernilai 1 trilion baht (AS$28 bilion) semasa WEF.

Beliau juga dijadualkan bertemu dengan eksekutif dari beberapa syarikat multinasional terkemuka.

"Mesyuarat ini dijangka memberi manfaat ekonomi yang besar kepada Thailand melalui perdagangan dan pelaburan dalam bidang-bidang berpotensi di negara ini.

"Saya percaya bahawa kali ini Thailand akan dapat menunjukkan potensinya di pentas dunia," katanya di X.

Dalam satu kenyataan, Kementerian Luar berkata perdana menteri akan menghadiri pelbagai mesyuarat dan panel di WEF. Selain sebagai penceramah serta panelis, beliau akan terlibat dalam perbincangan yang menyentuh pelbagai topik, termasuk prospek ekonomi, geopolitik, kelestarian dan peralihan hijau.

"Mesyuarat ini menawarkan peluang yang hebat kepada kedua-dua pihak untuk bertemu dengan pemimpin-pemimpin dunia lain dan menunjukkan kesediaan Thailand untuk bekerjasama dengan semua rakan kongsi untuk mengeratkan hubungan dan menggalakkan lagi perdagangan serta pelaburan," katanya.

Sekurang-kurangnya 2,500 peserta dari seluruh dunia, termasuk ketua-ketua negara/kerajaan dan organisasi antarabangsa, Ketua Pegawai Eksekutif, ahli akademik dan tokoh awam berpengaruh akan menghadiri mesyuarat tahun ini yang bertemakan "Rebuilding Trust".

-- BERNAMA